دوره 2, شماره 7
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقایسۀ دیدگاه توماس آکوئینی و ملاصدرا در باب حدوث یا قدم عالم
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-04-21)مقالۀ حاضر نحوۀ نگرش دو متفکر اسلام و مسیحیت یعنی توماس آکوئینی و ملاصدرای شیرازی را نسبت به مسئلۀ حدوث و قدم عالم بررسی میکند. توماس آکوئینی با دو اندیشۀ متفاوت روبروست: یکی قدم عالم که مبتنی بر نظریۀ ارسطو و پیروان اوست؛ ...
-
واکاوی ضد واقعگرایی و رهیافت تحقیقگرایانه مایکل دامت
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-04-21)اصطلاح «ضد واقعگرایی» نخستین بار توسط مایکل دامت، فیلسوف معاصر تحلیلی، معرفی شد. اما بحث وی نه در باب وجود یا عدم وجود طبقهای خاص از اشیاء، بلکه پیرامون احکام و تصدیقات زبانی است. در نگاه او، برای حل منازعات متافیزیکی، ...
-
امکان و ضرورت نقد قوۀ حکم
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-04-21)در این مقاله امکان نقد قوۀ حکم بهمثابه یک کل را بر اساس نظریۀ قوای ذهن و متناظر با آن قوای شناختی و تقسیمبندی فلسفه توضیح خواهیم داد و ضرورت آن را بر اساس نظریۀ گذار و ماهیت ذهنی آن، بدون در نظر گرفتن اقتضائات و نتایج ...
-
جهت متافیزیکی، جهت محمول و نظریه «ضرورت بتاته»
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-04-21)ارسطو در کتاب ارغنون (Aristotle,1949:9,30a,15-19 ) به صراحت بیان میکند که در یک قیاس حملی، اگر صغری مطلقه (عاری از جهت) و کبری ضروری باشد، نتیجه قیاس نیز ضروری است. این نظر ارسطو که در واقع تخطّی از قاعده منطقی مشهور ...
-
آرای سهروردی در قیاس
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-04-21)شهابالدین سهروردی (587-549 ه.ق) در کتاب مهم خود، حکمهالاشراق، ادعا میکند که نظریه قیاسات ارسطو را با کاهش تعداد قواعد آن ساده کرده است، به گونهای که با همین تعداد اندک قواعد، اعتبار تمام ضربها قابل اثبات است. این کار ...



