دوره 1, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
همراه با صدرا در ساحت خیال و مرگ
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)خیال و مرگ دو ساحت پر رمز و راز حقیقت اند که واسط (برزخ) میان حس و عقل، دنیا وعقبی واقع شده اند. مراد از خیال، صورتهای خیالی، قوه خیال و همچنین عالم خیال است. انسان در نشئه دنیا به مدد قوه متخیله قادر است تا حقایق و معانی ...
-
ملاک تمایز مجرد از مادی در فلسفه أفلوطین و ملاصدرا
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)مجرد دارای اقسامی است. عقل و نفس دو قسم مشهور مجردات هستند. در فلسفه أفلوطین أحد، و موجود مستقل و مطلق در فلسفه ملاصدرا، نیز مجردند. علاوه بر این سه قسم، نوعی دیگر از مجرد به نام مجرد مثالی در فلسفه اسلامی مطرح است. مجردات ...
-
اعتبارگرایی جان رالز و نظریه ادراکات اعتباری
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)جان رالز، فیلسوف معاصر آمریکایی، عنوان «اعتبارگرایی» را برای دیدگاه خود در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست برگزیده است. اساس دیدگاه او همان نظریه قرارداد اجتماعی است که پیش از وی توسط لاک و کانت مطرح شده است. او این دیدگاه را ...
-
استنتاج نتایج ضروری در ضربهایی با یک مقدمه ضروری، مسألهای درموجهات ارسطو
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)انتقادهای فراوانی به نظام قیاسهای موجه ارسطو وارد شده است. برخی از منطقیون تلاش کردهاند تا صورتبندی مناسب و رضایت بخشی از کل این نظام ارائه دهند، ولی هیچ یک از این کوششها قرین توفیق نبوده است. به همین دلیل، منطق- دانانی ...
-
ریچارد رورتی: از نو عملگرایی ضد مابعدالطبیعی تا طرد فلسفه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)ریچارد رورتی، فیلسوف مابعدالطبیعه ستیزِ نوعمل گرای آمریکا، طی سه دهه در آثار گوناگون خود فلسفۀ سنتی، از افلاطون تا کانت، را مورد انتقاد قرارداده است. به باور وی، تاریخ فلسفه بیانگر این است که هیچ گونه پاسخ نهایی به پرسش ...
-
اگو از دیدگاه لکان و هوسرل
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2010-02-20)هوسرل ـ حداقل در دورة سوم حیات فکری خود ـ متقاعد شده بود که سوژه در مرکز فلسفه قرار گرفته است و فلسفه چیزی نیست جز شناخت اگو. همین شاخصة دکارتی، هوسرل را به یکی از سرآمدان اندیشة مدرن بدل میسازد. اما ...



