مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • اخوان الصفا، ابن مسکویه، بیرونی و نظریه تکامل زیستی 

    میانداری, حسن؛ میانداری, حسن (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    نظریه تکامل زیستی از دو جزء اصلی نیای مشترک و انتخاب طبیعی تشکیل می‌شود. این نظریه به اواسط قرن نوزدهم و آراء داروین باز می‌گردد. صاحب نظرانی گفته‌اند که پیش از این، برخی مسلمانان مانند اخوان‌الصفا، ابن مسکویه و بیرونی، ...

  • اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت 

    جامعی, فهیمه؛ اکرمی, موسی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    در مابعدالطبیعه دکارت در جهان مخلوقات تنها دو نوع جوهر وجود دارند که از اساس با یکدیگر متفاوتند؛ این دو عبارتند از: جوهر "اندیشنده " و جوهر "ممتد" یا نفس و ماده. نزد دکارت نه تنها باید نفس انسانی را از نفوس حیوانات جدا ...

  • تحلیل روشمند دو قرائت از اصالت وجود ملاصدرا 

    صادقی حسن آبادی, مجید؛ گنجور, مهدی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    بحث اصالت وجود که از اساسی‌ترین مباحث فلسفة اسلامی محسوب می‌شود، یکی از اصول بنیادی حکمت متعالیة صدرالمتألهین شیرازی است؛ تا آنجا که اغلب مسائل فلسفی مکتب او مبتنی بر اصالت وجود و به نوعی با آن پیونده خورده است.ملاصدرا در ...

  • تحلیل اگزیستنسیال هیدگر در آینه فلسفه عملی ارسطو «خوانشی » نو از اخلاق نیکوماخوس ارسطو 

    حیدری, احمدعلی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    این مقاله در صدد بیان این موضوع است که مهمترین مقومات فلسفه عملی ارسطو در تحلیل اگزیستنسیال هیدگر صبغه هستی‌شناختی می‌یابد. انحاء نسبت آدمی در قبال موجودات Verhaltenweisen آن‌گونه که در کتاب ششم از اخلاق نیکوماخوس ارسطو ...

  • نقدی بر روش‌شناسی برنامه‌های پژوهش علمیِ لاکاتوش‌ 

    ناجی, سعید (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    هدف این مقاله، نقد و بررسی روش‌شناسی برنامه‌های پژوهش علمی ایمره لاکاتوش است. لاکاتوش با ارائه روش‌شناسیی مبتنی بر ابطال‌گرایی، برآن بود که بر تکثر گرایی (نسبی‌گرایی و شکاکیت) غلبه کند و برنامه پژوهشی بهتری را از میان ...

  • تبیین مبانی وجودشناختی نظریه علامه طباطبایی در تفسیر «نفس‌الامر» و سنجش نقدهای آن 

    شانظری, جعفر؛ صادقی علویجه, احمد (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    تنوع آرای پیرامون مسأله نفس‌الامر در فلسفه اسلامی، به نوع رویارویی هر فیلسوف با معضلات نظریه مطابقت در تبیین صدقِ برخی قضایا باز می‌گردد. همچنین، معنای نفس‌الامر به دلیل ناکارآمدی و یا ورود برخی پیش فرضهای هستی شناسانه ـ ...

  • آیا می‌توان خواجه نصیرالدین طوسی را معتقد به منطق سه‌ارزشی دانست؟ 

    دارابی, علیرضا؛ فلاحی, اسدالله (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2009-05-22)
    خواجه نصیرالدین طوسی (یکی از بزرگترین منطق دانان در تاریخ جهان اسلام) در کتاب اساس‌الاقتباس تحلیلی از گزاره‌های شرطیه متصله دارد که به تحلیل‌های منطق‌های سه ارزشی از گزاره‌های شرطی شبیه است. بنابراین، این پرسش پیش می‌آید ...