مرور دوره 11, شماره 27 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10
-
پارادوکسِ کارنپ و شکگرایییِ مرتبۀ دومِ وجودشناختی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)گفتنِ این که "عددِ اَوّلی بزرگتر اَز صد وجود دارد" مستلزمِ این اَست که "اَعداد وجود دارند". کارنپ، گویی، اَوّلی را میپذیرد و دومی را نه. چگونه؟ و اَگر او دیدگاهی پیرامونِ وجودشناسی، و به عبارتِ دقیقتر، در فراوجودشناسی، ...
-
نقش و کارکرد عدم در حوزه وجودشناختی و معرفتشناختی فلسفه ملاصدرا
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)ملاصدرا بر مبنای اصالت وجود معتقد است که هر امری؛ اعم از ذهنی یا عینی به اندازه برخورداریش از وجود، حقیقی است ولی عدم لاشیء و بطلان محض است. گرچه موضوع فلسفه وجود است و تنها چیزی است که میتوان مصداق حقیقی برایش در نظر ...
-
ماهیت پارادایم و ابعاد کلگرایانه آن
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)پارادایم مفهوم محوری فلسفه علم تامس کوهن است که در چارچوبی کلگرایانه تعریف شده است. کوهن با تمسک به این مفهوم پرسشهای تحلیلی تجربهگرایان پیش از خود را منحل کرد و با طرح پرسشهایی تاریخی و جامعهشناختی، در ادبیات فلسفه علم ...
-
واژههای برساخته از ریشهی «میمـ μιμ-» در متون پیشاافلاطونی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)میمسیس از کلیدیترین و بحث برانگیزترین واژهها در حوزهی هنر است. افلاطون و ارسطو که در زمرهی نخستین نظریهپردازان در باب هنرند، هر یک بر اساس جهانبینی و دغدغهی فلسفی خویش تعبیری خاص از میمسیس را برگزیدند؛ و این اختلاف ...
-
همبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزهای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایدهآل همراهی ذوق را لازم دارد. همبستگی این دو نیروی ذهنی در موضع غیرشناختیِ ...
-
سولیپسیسم در تراکتاتوس: سه تفسیر متفاوت
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)ویتگنشتاین در بندهای 6/5 تا 641/5، رساله منطقی فلسفی (تراکتاتوس) نکات مهمی را در باب ذهن و سولیپسیسم بیان می کند. سه تفسیر مهم از این بندها عرضه شده است: یکی تفسیر ارتدکسی که بر طبق آن، سوژه یا خود متافیزیکی، معنا را از ...
-
نظریۀ شناخت سنتگرایان
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)چکیده نظریه شناخت سنت گرایان، به لحاظ فلسفی، ریشه در شناخت شناسی و هستی شناسی افلاطون دارد. بر این مبنا، و هماهنگ با عوالم معقول و محسوس، عقل انسان در دو سطح یا مرتبه، کار شناخت را انجام می-دهد. عقل کلی در بالاترین ...
-
عدم اعتبار استدلال تسلسل قهقرائی با تکیه بر باور اخلاقی پایه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)هدف اصلی این پژوهش بیاعتبار ساختن مهمترین دلیل شکاکیت اخلاقی، یعنی استدلال تسلسل قهقرائی است که با کمک باورهای اخلاقی پایهای از طریق شهود اخلاقی حاصل میشوند. براساس مبناگرائی اخلاقی شهودگرا سلسلهی توجیه باورهای اخلاقی ...
-
قطعه، بهمثابۀ بازگشت ابدی؛ زمان و نوشتار غیردیالکتیکی در خوانش بلانشو از نیچه
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)قطعه نویسی به مثابه ی نحوه ای نوشتن/اندیشیدن که اساساً بر ناکاملی و گسستگی از تمامیت و کلیّت دلالت دارد، در آثار بلانشو به سانِ فوریّتی مطرح می شود که رها از اندیشه سیستمی و یا دیالکتیکی، کرانمندی و تناهی را تصدیق می کند ...
-
اثبات امکان تنگناهای اخلاقی با تکیه بر برهان از منظر تجربه عاطفی
(دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2019-03-21)تنگناهای اخلاقی (Moral Dilemmas )، موقعیتهایی هستند که در آنها فاعل با دو گزینه متعارض روبرو است که نمیتواند بر اساس هر دو عمل کند. کسانی که از وجود چنین موقعیتهایی طرفداری میکنند، معتقدند فاعل در این موقعیتها ناگزیر است ...



