واکاوی انسجامبخشی هنرسازه التفات در خطبههای نهجالبلاغه (مطالعه موردی 40 خطبه نخست)
(ندگان)پدیدآور
پیرانی شال, علیناظمیان, هومنمظفّری, سودابهمؤمنی, داودنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کاربست هنرسازة التفات توجه خواننده را به کلام و زیباییهای آن جلب مینماید و یکی از مؤلفههای انسجام در خطبههای نهجالبلاغه است. واکاوی نقش التفات در انسجام خطبههای امیر مؤمنان و تعیین میزان بهرهگیری آن حضرت از گونههای التفات و بررسی تأثیر آن در انسجام متنی، هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر زبانشناسی نقشگرا، کوشیده است بسامد گونههای مختلف التفات را در چهل خطبۀ نخست نهجالبلاغه مشخص نماید و نمونههایی از آنها را بهعنوان عنصر انسجامبخش بررسی و تحلیل کند. نتایج نشان میدهد خطبههای نهجالبلاغه از التفاتهای ششگانه در ضمایر، عدد، صیغهها، حروف، ساختار نحوی و واژگان بهره برده است. این هنرسازه در خطبههای بلند کاربرد بیشتری داشته و در خطبههای کوتاه به کار نرفته و یا از بسامد کمتری برخوردار است و با قرار گرفتن در محور همنشینی و جانشینی با برخی از مؤلفههای انسجامبخش در زبانشناسی دارای تناظر است و در انسجام خطبهها نقش ایفا میکند.
کلید واژگان
نهجالبلاغهخطبهها
التفات
انسجام
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
شاپا
2345-52332345-5241




