خودتنظیمی و ارتباط آن با برخی از مفاهیم آموزشی
(ندگان)پدیدآور
شیلانـی طوسی, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشهای بسیاری به منظور شناسایی فرایندهای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی[1] دانشآموزان انجام شده است. بر اساس این پژوهشها، میتوان گفت خودتنظیمی[2] باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود. با استفاده از این شیوه دانشآموزان عادتهای یادگیری بهتری برای خود ایجاد و مهارتهای مطالعۀ خود را تقویت میکنند (ولترز، 2011)[3]. آنها همچنین میتوانند راهبردهای یادگیری[4] را برای افزایش پیامدهای تحصیلی به کار گیرند و بر عملکرد خود نظارت کنند (هریس، فریدلندر، سدلر، فریزل و گراهام، 2005)[5]، و پیشرفت تحصیلی خود را ارزیابی کنند (دبروین، تید و کمپ، 2011)[6]. این مقاله تلاش دارد تا با مروری بر پژوهشهای انجامشده، به تعریف خودتنظیمی و ارتباط آن با عوامل مؤثر از رویکردهای مختلف بپردازد. در این مقاله مؤلفههای خودتنظیمی، ارتباط آن با معیار عملکرد و خودکارآمدی بررسی شده است و همچنین نگاهی به چگونگی ارتباط خودتنظیمی با مفاهیمی مانند هوش، موقعیت اجتماعی- اقتصادی، و جنسیت دارد. سرانجام، تلاش شده است تا راهبردها و رهنمودهایی برای آموزش این مفهوم ارائه شود. [1] Academic Achievement [2] Self-Regulated learning [3] Wolters [4] Learning Strategies [5] Harris, Friedlander, Saddler, Frizzelle & Graham [6] De Bruin,Thiede, & Camp
کلید واژگان
یادگیری خودتنظیمیپیشرفت تحصیلی
خودکارآمدی
آموزش یادگیری خودتنظیم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01




