تحلیل محتوای نهج البلاغه بر اساس ساحت های شش گانه ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
محمدی پویا, فرامرزصالحی, اکبرمومیوند, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف، تحلیل ساحتهای شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر مبنای نهج البلاغه و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاس عملی صورت پذیرفته است. جهت تحلیل ساحتها بر مبنای نهج البلاغه از فرم وارسی باز و بدون پیش سازمان یافتگی استفاده شده است که در آن چند مکان برای ثبت آدرس، متن عربی، متن فارسی، ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین تعبیه شده بود. بدین منظور هر یک از ساحتهای تربیتی پس از بررسی، بر مبنای نهج البلاغه تحلیل شده و مؤلفه ها و مصادیق هر یک تبیین شد. بدین صورت که برای ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی 47 مؤلفه، برای ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی 29 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیستی و بدنی 8 مؤلفه، برای ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری 13 مؤلفه، برای ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای 8 مؤلفه، برای ساحت تربیت علمی و فناوری10 مؤلفه تبیین شده و برای هریک مصادیقی مستنداً استخراج گردید.
کلید واژگان
نهج البلاغهسند تحول بنیادین آموزش و پرورش
ساحتهای شش گانه تربیت
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
مدرس مدعو گروه علومتربیتی دانشگاه پیامنور مرکز نهاونداستادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
دانشجوی کارشناسی علومتربیتی دانشگاه پیامنور مرکز نهاوند
شاپا
2345-52332345-5241




