مبنا و ابعاد هوش اخلاقی براساس فرهنگ نهجالبلاغه: یک بررسی تطبیقی
(ندگان)پدیدآور
یعقوبی, ابوالقاسمعروتی موفق, اکبردلفان بیرانوند, ارزونوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، با هدف بررسی مبنا و ابعاد هوش اخلاقی براساس فرهنگ نهجالبلاغه و بررسی تطبیقی آن با مبنا و نظریه هوش اخلاقی بوربا انجام شد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده است. دادهها شامل نهجالبلاغه بود که بر این اساس از طریق نمونهگیری هدفمند بخشهایی از خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه جهت بررسی مؤلفههای هوش اخلاقی انتخاب شدند. به این منظور متن نهجالبلاغه با روش تحلیل محتوا با استفاده از سه فرایند پیادهسازی، کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ابعاد هوش اخلاقی براساس فرهنگ نهجالبلاغه شامل بعد شناختی (تأملی، دانش/ عقل)، بعد معنوی (قدرشناسی، خودسازی، خودکنترلی و وجدان)، بعد اجتماعی (روابط بین فردی، خیر عمومی، انصاف/ عدالت) و بعد عاطفی (مهربانی، احترام، همدلی، بردباری / صبر، مسؤولیت پذیری و گشادهرویی) است و مبنای هوش اخلاقی شامل خدامحوری و در مرحله بعدی آن انسانمحوری میباشد. درحالیکه مبنای هوش اخلاقی از دیدگاه بوربا انسانمحوری است؛ بنابراین میتوان بیان کرد که براساس فرهنگ نهجالبلاغه تعادل بین ابعاد هوش اخلاقی با مبنای خدامحوری و انسانمحوری برای رفتار اخلاقی ضرورت دارد.
کلید واژگان
اخلاقهوش اخلاقی
نهجالبلاغه
امام علی (ع)
نظریه هوش اخلاقی بوربا
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینااستادیار گروه معارف دانشگاه بوعلی سینا
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2345-52332345-5241




