اهداف و اصول تربیت معنوی بر اساس آموزههای امام علی (ع) در نهجالبلاغه
(ندگان)پدیدآور
یدالهی فر, محمد جوادفقیهی, علیرضاسیفی, محمدیوسف زاده, محمدرضاناطقی, فائزهنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون، تربیت معنوی، اهداف و اصول آن را بر اساس آموزههای امام علی (ع) در نهجالبلاغه مورد بررسی قرار داده است. هدف از این تحقیق تشریح و تبیین اهداف و اصول تربیت معنوی و مؤلفههای آن با استناد به نهجالبلاغه بوده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که تربیت معنوی در سیاق مفاهیم نهجالبلاغه، تربیت الهی است که دستیابی به آن مستلزم رعایت تقوای الهی است و نیاز به تعقل و تفکر و سیر در آفاق و انفس و جّد و جهد در جهت تصفیۀ نفس از رذایل و آراستگی به جمیع فضایل است که تقرب الهی، تقوا و عبودیت از مهمترین اهداف تربیت معنوی میباشند و مهمترین اصول تربیت معنوی از منظر نهجالبلاغه مشتمل بر اصل کرامت، اصل محبت، اصل فروتنی و اصل تعقل است. لذا امور مهم فوق بایستی در عصر بحران معنویت در جامعه بهویژه در برنامه درسی مدارس در حیطههای مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به منظور توجه ویژه به این مؤلفهها مسایلی همچون توجه به اهداف و اصول در محتوای کتب درسی بر اساس آموزههای نهجالبلاغه و مطالعۀ تطبیقی آن با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی آموزش و پرورش از جمله آنها بهشمار میآیند.
کلید واژگان
نهجالبلاغهامام علی (ع)
تربیت معنوی
علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت)
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
شاپا
2345-52332345-5241




