• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
    • دوره 6, شماره 24
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
    • دوره 6, شماره 24
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اهداف و اصول تربیت معنوی بر اساس آموزه‌های امام علی (ع) در نهج‌البلاغه

    (ندگان)پدیدآور
    یدالهی فر, محمد جوادفقیهی, علیرضاسیفی, محمدیوسف زاده, محمدرضاناطقی, فائزه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    606.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل اسنادی و تحلیل مضمون، تربیت معنوی، اهداف و اصول آن را بر اساس آموزه­های امام علی (ع) در نهج­البلاغه مورد بررسی قرار داده است. هدف از این تحقیق تشریح و تبیین اهداف و اصول تربیت معنوی و مؤلفه­های آن با استناد به نهج­البلاغه بوده است. یافته­های پژوهش بیانگر آن است که تربیت معنوی در سیاق مفاهیم نهج­البلاغه، تربیت ­الهی است که دستیابی به آن مستلزم رعایت تقوای الهی است و نیاز به تعقل و تفکر و سیر در آفاق و انفس و جّد و جهد در جهت تصفیۀ نفس از رذایل و آراستگی به جمیع فضایل است که تقرب الهی، تقوا و عبودیت از مهم‌ترین اهداف تربیت معنوی می‌باشند و مهم­ترین اصول تربیت معنوی از منظر نهج­البلاغه مشتمل بر اصل کرامت، اصل محبت، اصل فروتنی و اصل تعقل است. لذا امور مهم فوق بایستی در عصر بحران معنویت در جامعه به‌ویژه در برنامه درسی مدارس در حیطه­های مختلف مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به‌ منظور توجه ویژه به این مؤلفه­ها مسایلی هم­چون توجه به اهداف و اصول در محتوای کتب درسی بر اساس آموزه­های نهج‌البلاغه و مطالعۀ تطبیقی آن با سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی آموزش و پرورش از جمله آنها به‌شمار می­آیند.
    کلید واژگان
    نهج‌البلاغه
    امام علی (ع)
    تربیت معنوی
    علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت)

    شماره نشریه
    24
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
    استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

    شاپا
    2345-5233
    2345-5241
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/nahj.2019.17360.2127
    https://nab.basu.ac.ir/article_2612.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163464

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب