تحلیل کیفی محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی در ارتباط با مقوله های خواندن و مطالعه
(ندگان)پدیدآور
اسدنیا, ابوالفضلنبی اللهی, عبدالاحدنوع مدرک
Textمقاله ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی در مقولههای خواندن و مطالعه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در سال 1397 است. برای رسیدن به محتوای پیامهای کتاب در ارتباط با خواندن از تحلیل محتوا استفاده شد. کتاب به بطور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مفاهیم مرتبط با خواندن استخراج و دستهبندی گردید. سپس این مفاهیم دستهبندی و از نظر سطح انتزاع به مقوله و زیرمقوله تبدیل شدند. نتایج نشان داد کتاب به لحاظ پرداختن به عناصر مطالعه و هدایت دانشآموز در جهت شیوه صحیح مطالعه عملکرد مطلوبی برخوردار است. اما آنچه که بیش از هر چیز به چشم میآید عدم توجه کتاب حاضر به بیان صریح و شفاف مزیت خواندن و نقش آن در داشتن تفکری صحیح است. همچنین کتاب دارای فعالیتهایی است که به طور مداوم دانشآموز را ترغیب به تفکر میکند اما در هیچ قسمت از کتاب راه پاسخ به سؤالات را به دانشآموز معرفی نمیکند و تنها در قسمت طرح پژوهشی یکی از راههای جمعآوری اطلاعات را مراجعه به کتابخانه بیان میکند.
کلید واژگان
تحلیل محتواسبک زندگی
تفکر
مطالعه
خواندن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن ترویج علم ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانهعمومی جابربن حیان شهر مس سرچشمه، رفسنجاندانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران




