مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • گونه های پایان بندی در نهج البلاغه (بررسی موردی خطبه ها) 

    طاهری نیا*, علی باقر؛ عباسی, نسرین (دانشگاه بوعلی سینا, 2013-08-23)
    تأمل در پایان متن ادبی، باعث فهم بیشتر متن، درک زیبایی و در نهایت تأثیر آن در افق اندیشه­ی مخاطب می­شود، امری که به شناخت ظرافت­های معنایی و اسرار آن در یک مجموعه طولانی کمک شایانی می­کند. بدیهی است که سیر تحول پایان­بندی ...

  • تضمین شعری و بلاغت آن در نهج البلاغه 

    عابدی, مهدی (دانشگاه بوعلی سینا, 2013-08-23)
    اثر ادبی هرچه پردامنه­تر و فراخ­تر باشد و با متون دیگر درهم تنیدگی و آمیزشِ بیشتری داشته باشد، تأثیر آن بر مخاطب بیشتر خواهد بود و بیشتر در معرض تقلید و الگوبرداری قرار خواهد گرفت. امام(ع) نیز از این خاستگاه، متن خویش در ...

  • نگاهی تازه به اسناد حکمت های نهج البلاغه 

    سبزیان پور, وحید؛ فتاحیان, فرزانه (دانشگاه بوعلی سینا, 2013-08-23)
    سیدرضی برای سخنانی که از حضرت علی(ع) در نهج­البلاغه نقل کرده است، سند و مدرکی نیاورده است. با آنکه فصاحت و بلاغت علی(ع) برای عام و خاص امری بدیهی است، و بازتاب آن در نثر و نظم عربی و فارسـی روشن­تر از خورشید است، این امر ...

  • جایگاه تربیتی- مدیریتی عواطف از دیدگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه 

    سلاجقه موردو, بتول (دانشگاه بوعلی سینا, 2013-08-23)
    شناخت عواطف و نحوه­ی رشد و میزان تأثیرگذاری آنها در رفتار فردی و اجتماعی و پرورش متعادل آنها جهت پیشگیری از فقـر عاطفی، از مباحث مهم تربیتی و اخلاقی به­شمار می­آیـد. هـدف از این تحقیق بررسی دیدگاه­های حضرت علی(ع) در مورد ...

  • نظریه حکمرانی خوب از دیدگاه نهج البلاغه 

    شاه آبادی, ابوالفضل؛ جامه برزگی, آمنه (دانشگاه بوعلی سینا, 2013-08-23)
    نظریه حکمرانی خوب که اخیراً توسط متفکران غربی مطرح شده است، کلید توسعه جوامع درحال توسعه را فراهم کردن شرایط و نهادهایی می­داند که به دولت کمک کند تا  از عهده انجام وظایف حاکمیتی و پشتیبانی خود برآید و بتواند زمینه­ساز رشد ...