جایگاه معرفتشناختی انبیاء در سیر معرفتی انسان ها از دید غزالی: نقش تعلیمی
(ندگان)پدیدآور
پور سینا, میترا (زهرا)نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگارنده در این مقاله به روش تحلیلی، به مسئلۀ نقش معرفتبخشی انبیا (ع) از دید غزالی میپردازد. این نقش که هم شامل نقش تعلیمی و هم تربیتی است، در جنبۀ تعلیمی، نقشی مستقیم و غیرمستقیم است. نیز این که تعلیمات انبیا هر دو حوزۀ حقایق ناظر به عالم واقع و معرفتهای اخلاقی را شامل میشود. در این نقش علاوه بر این که ایشان به عرضۀ حقایقِ ورای مرتبۀ عقل استدلالی میپردازند، ارائهدهندۀ طریق دستیابی به عالیترین سطح عقلانی معرفت نیز هستند تا انسانها با صعود در مراتب معرفتی، خود، بدان معرفت عالیه دست یابند. در این راستا، یگانگی و پیوستگی عمیقی که میان عقل و شرع (تعلیمات نبوی) از دید غزالی وجود دارد نیز مورد توجه قرار می گیرد و روشن می شود که غزالی شروع حرکت عقلیـعلمی انسان را با دریافت معرفت وحیانی (شرع) به یکدیگر گره میزند و به نظر او اساساً این، تنها سطح نبوی معرفت یا علم مکاشفه است که راهنمای انسان در رسیدن به معرفت یقینی، که استکمال معرفت عقلانی انسان در مرتبۀ پایینتر است، میشود.
کلید واژگان
انبیاتعلیم
عقل
شرع
غزالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشاپا
2228-65782228-6586




