نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهدوی نور, سید حاتمfa_IR
dc.contributor.authorیوسف ثانی, سید محمودfa_IR
dc.contributor.authorفعالی, محمد تقیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:48:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:48:46Z
dc.date.available1399-07-08T23:48:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:48:46Z
dc.date.issued2012-03-20en_US
dc.date.issued1391-01-01fa_IR
dc.date.submitted2011-11-23en_US
dc.date.submitted1390-09-02fa_IR
dc.identifier.citationمهدوی نور, سید حاتم, یوسف ثانی, سید محمود, فعالی, محمد تقی. (1391). مقایسة ماهیّت تجربۀ عرفانی بر اساس نظریۀ علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتس. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 10(1), 75-98.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6578
dc.identifier.issn2228-6586
dc.identifier.urihttp://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1056.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163114
dc.description.abstract<em>در مورد تجربۀ عرفانی، دو دیدگاه ذات­گرایی و ساخت­گرایی وجود دارد. ذات­گرایان معتقدند که حداقل در تجارب عرفانیِ خاصّ، عرفا ذات واحدی را تجربه می­کنند، اما زمینه­های اجتماعی و مذهبی عارف در تفسیر آن­ها اثرگذار است؛ لذا علی­رغم تنوع گزارشات تجارب عرفانی در سنت­های مختلف، هستة مشترکی وجود دارد که تمام آن­ها را می‌توان از یک نوع دانست. اما ساخت­گرایان قائل­اند که تجربة عرفانی، به طور خاصّ </em><em>و گسترده، توسط سنّت مذهبی و اجتماعی‌ای که عارف در آن قرار دارد، شکل داده می­شود؛ پس زمینه­های مذهبی خاصّ، تجارب متفاوتی را ایجاد می­کنند.</em> <br /><em>علامة طباطبایی، در حصری عقلی، علم را به حضوری و حصولی تقسیم می­کند. با نظر به این تقسیم، تجربۀ عرفانی یا از نوع علم حضوری است یا از نوع علم حصولی. تجربه­ای که از نوع علم حضوری است، تجربۀ ذات است و پیشینه­های عارف در آن نقشی ندارد. انسان می­تواند با ریاضت، از تعلق نفس به بدن بکاهد. در این صورت، نفس مجرّد به علّت خود و نیز به معلولات دیگر علم حضوری خواهد داشت و با آن­ها متّحد می­شود. اما بعضی از تجارب عرفانی انسان (کشف صوری و بعضی از مراتب کشف معنوی) از نوع علم حصولی است. در این نوع تجربه، ممکن است زمینه­های قبلی عارف در شکل­گیری تجربة وی دخالت داشته باشند.</em>fa_IR
dc.format.extent524
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religion Researchen_US
dc.subjectتجربۀ عرفانیfa_IR
dc.subjectعلم حضوریfa_IR
dc.subjectعلم حصولیfa_IR
dc.subjectساخت گراییfa_IR
dc.subjectذات گراییfa_IR
dc.subjectطباطباییfa_IR
dc.titleمقایسة ماهیّت تجربۀ عرفانی بر اساس نظریۀ علم حضوری و حصولی علامه طباطبایی و ساخت گرایی استیون کتسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانش آموخته دکتری تصوّف و عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage75
dc.citation.epage98
nlai.contributor.orcid0000-0002-8786-6477


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد