| dc.contributor.author | انتظام, سیدمحمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:48:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:48:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:48:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:48:43Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-06-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-03-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | انتظام, سیدمحمد. (1398). بررسی فاعل و قابل بودن ذات خداوند نسبت به صورتهای علمی موجودات از دیدگاه ابنسینا با تأملی در قاعدۀ وحدت جهت فعل و قبول در بسائط. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 17(2), 249-268. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6578 | |
| dc.identifier.issn | 2228-6586 | |
| dc.identifier.uri | http://prrj.journals.isu.ac.ir/article_2746.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163095 | |
| dc.description.abstract | ابنسینا ذات خداوند را فاعل و قابل صورتهای علمی موجودات دانسته و آن را از مصادیق وحدت جهت فعل و قبول در موجودات بسیط نسبت به لوازمشان برمیشمارد. در این مقاله، نخست قاعدۀ وحدت جهت فعل و قبول را در بسائط توضیح دادهایم و سپس، با تطبیق آن بر تفسیرهای سهگانۀ نسبت ذات خداوند با صورتهای علمی موجودات، نشان دادهایم که در هر یک از این تفسیرها معنایی خاص از فاعل و قابل بودن خداوند باید اراده شود. قبول صورتهای علمی از ناحیۀ ذات در تفسیر شیخ اشراق به معنای قبول انفعالی، و در تفسیر ملاصدرا به معنای اتصاف، و در تفسیری دیگر به معنای عدم انفکاک از ذات تلقی شده است. وحدت فعل و قبول در هر یک از تفسیرهای سهگانه اشکالات و لوازمی دارد که به آنها اشاره شده است. تفسیر نخست مستلزم اجتماع دو جهت فعل و قبول در ذات است؛ تفسیر دوم تنها با وحدت و عینت صورتهای علمی و ذات و اتحاد عقل و عاقل و معقول قابل توجیه است؛ و مطابق تفسیر سوم تعبیر از ذات به قابل صورتهای علمی وجهی ندارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 592 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Sadiq University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophy of Religion Research | en_US |
| dc.subject | علم پیشین خداوند به موجودات | fa_IR |
| dc.subject | لوازم خداوند | fa_IR |
| dc.subject | وحدت فاعل و قابل | fa_IR |
| dc.subject | ابنسینا | fa_IR |
| dc.title | بررسی فاعل و قابل بودن ذات خداوند نسبت به صورتهای علمی موجودات از دیدگاه ابنسینا با تأملی در قاعدۀ وحدت جهت فعل و قبول در بسائط | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه، دانشکده فلسفه، دانشگاه مفید، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 249 | |
| dc.citation.epage | 268 | |