نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهبازی, علیfa_IR
dc.contributor.authorرسولی پور, رسولfa_IR
dc.contributor.authorاله بداشتی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:48:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:48:31Z
dc.date.available1399-07-08T23:48:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:48:31Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-09-14en_US
dc.date.submitted1395-06-24fa_IR
dc.identifier.citationشهبازی, علی, رسولی پور, رسول, اله بداشتی, علی. (1395). الحاد جدید: چیستی، بنیان‌ها، و زمینه‌ها. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 14(2), 163-184.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6578
dc.identifier.issn2228-6586
dc.identifier.urihttp://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1913.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163020
dc.description.abstractالحاد جدید وصف جریانی است که در دهۀ نخست قرن حاضر، با انتشار سلسله‌ای از کتاب‌های پرفروش و در واکنش به حملات تروریستی برخی افراطیون دینی، به عرصۀ افکار عمومی آمد. این جریان هرچند ریشه در گذشته دارد و مبانی و مفروضات آن همان مبانی و مفروضات ملحدان گذشته است، با اتخاذ رویکردی بسیار خصمانه، به جریانی توفنده و جدید علیه دین و دین‌داران تبدیل شد. سخنگویان، و به اصطلاح پرچمداران آن عبارت‌اند از داکینز، دنت، هریس، و هیچنز. برخی از این ملحدان پیش‌تر به عنوان یک طرح کلان دست به عمومی و همه‌فهم کردن علومی چون زیست‌شناسی، به ویژه نظریۀ فرگشت و انتخاب طبیعی، زده بودند و اینک از آن جهت حمله به باورهای دینی استفاده می‌کنند. آنها در نقد خود به جای تکیه بر استدلال یا نقد دلایل و براهین مؤمنان، رویدادهای تاریخی و نیز رفتار و کردار برخی گروه‌های تندرو دینی، به ویژه اسلامی، را معیار داوری خود دربارۀ دین و خداباوری می‌دانند. همچنین ملحدان جدید بدون آن که مبانی و تکیه‌گاه‌های خود را اثبات کنند، با تکیه بر آنها چنین وانمود می‌کنند که باورهای دینی اموری فرگشتی است و در نتیجه می‌توان با توجه به این نظریه و نیز با تکیه بر جهان‌بینی طبیعت‌گرایانه آن باورها را تبیین تجربی و طبیعی کرد. در این مقاله با توجه به دیدگاه‌های منتقدان آنها، اعم از خداباور و الهی‌دان و خداناباور، نشان داده‌ایم که اولاً طبیعت‌گرایی آن ‌گونه که این ملحدان از آن می‌گویند و بر آن تکیه می‌کنند، یک نظریۀ علمی نیست، بلکه در واقع نوعی جهان‌بینی و نگرشی مابعدالطبیعی است. ثانیاً ملحدان در همین موضع مرتکب خطای آشکاری می‌شوند و آن خلط معانی گوناگون طبیعت‌گرایی است. ثالثاً بر خلاف نظر آنها میان علم و دین تعارضی نیست، بلکه اگر تعارضی هست به قول پلنتینگا میان طبیعت‌گرایی و علم است.fa_IR
dc.format.extent696
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)fa_IR
dc.relation.ispartofPhilosophy of Religion Researchen_US
dc.subjectالحاد جدیدfa_IR
dc.subjectنظریۀ فرگشتfa_IR
dc.subjectانتخاب طبیعیfa_IR
dc.subjectتعارض علم و دینfa_IR
dc.titleالحاد جدید: چیستی، بنیان‌ها، و زمینه‌هاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه قم، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage163
dc.citation.epage184


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد