| dc.contributor.author | شهبازی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رسولی پور, رسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | اله بداشتی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:48:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:48:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:48:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:48:31Z | |
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-09-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-06-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شهبازی, علی, رسولی پور, رسول, اله بداشتی, علی. (1395). الحاد جدید: چیستی، بنیانها، و زمینهها. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 14(2), 163-184. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6578 | |
| dc.identifier.issn | 2228-6586 | |
| dc.identifier.uri | http://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1913.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163020 | |
| dc.description.abstract | الحاد جدید وصف جریانی است که در دهۀ نخست قرن حاضر، با انتشار سلسلهای از کتابهای پرفروش و در واکنش به حملات تروریستی برخی افراطیون دینی، به عرصۀ افکار عمومی آمد. این جریان هرچند ریشه در گذشته دارد و مبانی و مفروضات آن همان مبانی و مفروضات ملحدان گذشته است، با اتخاذ رویکردی بسیار خصمانه، به جریانی توفنده و جدید علیه دین و دینداران تبدیل شد. سخنگویان، و به اصطلاح پرچمداران آن عبارتاند از داکینز، دنت، هریس، و هیچنز. برخی از این ملحدان پیشتر به عنوان یک طرح کلان دست به عمومی و همهفهم کردن علومی چون زیستشناسی، به ویژه نظریۀ فرگشت و انتخاب طبیعی، زده بودند و اینک از آن جهت حمله به باورهای دینی استفاده میکنند. آنها در نقد خود به جای تکیه بر استدلال یا نقد دلایل و براهین مؤمنان، رویدادهای تاریخی و نیز رفتار و کردار برخی گروههای تندرو دینی، به ویژه اسلامی، را معیار داوری خود دربارۀ دین و خداباوری میدانند. همچنین ملحدان جدید بدون آن که مبانی و تکیهگاههای خود را اثبات کنند، با تکیه بر آنها چنین وانمود میکنند که باورهای دینی اموری فرگشتی است و در نتیجه میتوان با توجه به این نظریه و نیز با تکیه بر جهانبینی طبیعتگرایانه آن باورها را تبیین تجربی و طبیعی کرد. در این مقاله با توجه به دیدگاههای منتقدان آنها، اعم از خداباور و الهیدان و خداناباور، نشان دادهایم که اولاً طبیعتگرایی آن گونه که این ملحدان از آن میگویند و بر آن تکیه میکنند، یک نظریۀ علمی نیست، بلکه در واقع نوعی جهانبینی و نگرشی مابعدالطبیعی است. ثانیاً ملحدان در همین موضع مرتکب خطای آشکاری میشوند و آن خلط معانی گوناگون طبیعتگرایی است. ثالثاً بر خلاف نظر آنها میان علم و دین تعارضی نیست، بلکه اگر تعارضی هست به قول پلنتینگا میان طبیعتگرایی و علم است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 696 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Sadiq University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophy of Religion Research | en_US |
| dc.subject | الحاد جدید | fa_IR |
| dc.subject | نظریۀ فرگشت | fa_IR |
| dc.subject | انتخاب طبیعی | fa_IR |
| dc.subject | تعارض علم و دین | fa_IR |
| dc.title | الحاد جدید: چیستی، بنیانها، و زمینهها | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه قم، قم، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 163 | |
| dc.citation.epage | 184 | |