مرور دوره 2, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
دشواری های کتاب بتای مابعدالطبیعه: راهی به فهم ساختار مجموعه مابعدالطبیعه
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)یکی از مشکلات فهم و تفسیر «مابعدالطبیعة» ارسطو، فهم ساختار مباحث این کتاب است. در حالیکه مفسران قدیم مابعدالطبیعه این مجموعه را واحد و دارای ساختاری منسجم می دانستند، بسیاری از مفسران جدید ارسطو بر آنند که این ...
-
عینیت ناگروی در اخلاق نسبی انگاری فرهنگی و شخصی انگاری اخلاقی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)نسبی انگاری فرهنگی و شخصی انگاری اخلاقی، دو نظریه مخالفِ عینی گرائی اخلاقی اند. در این نوشته، جیمز ریچلز، نشان می دهد که نسبی انگاری فرهنگی مبتنی بر استدلالی نامعتبرست؛ پیامدهای جدی انگاشتن آن نامعقول اند؛ و اختلاف نظر ...
-
نظریه معرفت شناختی ملاصدرا در بوته توجیه
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)در فلسفه ی اسلامی، معرفت شناسی، پیش از ملاصدرا به طور خاص مورد عنایت فیلسوفان نبوده است؛ و آنچه در این باب آورده بودند، به تبع مسائل دیگر بوده است. ملاصدرا برای اولین بار بطور جدی این مسأله را مطرح نمود و پس از نقد و بررسی ...
-
نسبیت گرایی اخلاقی به عنوان موضعی معرفت شناختی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)نسبیت گرایی معرفت شناختی در اخلاق، با پذیرش دست کم برخی تفاوت های اخلاقی به این تفاوت ها برحسب ارزش های معرفتی مانند صدق و توجیه پذیری عطف توجه می کند. ارائه تحلیلی نسبیت گرایانه از گزاره های اخلاقی که هم اطلاق اصطلاحات ...
-
تعریف و غایت دانش منطق از نظر منطقدانان مسلمان
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)نویسنده در این مقاله کوشیده است با توجه به تعاریفی که منطقدانان مسلمان از دانش منطق به عمل آورده اند، ضمن طبقه بندی آنها در دو گروه تعاریف نفسی و تعاریف قیاسی و همچنین با عنایت به غایاتی که آنان برای علم منطق برشمرده اند ...
-
تعریف سه جزیی معرفت و شرط چهارم
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)افلاطون در رساله ی تئوتتوس معرفت را «باور صادق موجه» تعریف می کند. این تعریف که به تعریف (یاتحلیل) سه جزئی معرفت معروف است تا دهه ی 1960م تعریفی غالب برای معرفت به حساب می آمد. در سال 1963م ادموند گتیه، فیلسوف آمریکایی، ...
-
عین و عینیت در فلسفه نظری کانت
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2004-03-20)انقلاب کپرنیکی کانت و گشودن طریقی بینابین تجربه گرایی و عقلگرایی، بر محور ارائه تلقی نوینی از عین و شیء و عینیت صورت گرفت. تبدیل شیء به موضوع و متعلق، و گذر از موضوع و متعلق به متعلق شناخت و مفهوم متعلق شناخت و مصبوغ به ...



