دوره 6, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نیگل و عینیت ارزش های اخلاقی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)در اخلاق تحلیلی معاصر نظریههای مختلفی در باب عینیت ارزشهای اخلاقی مطرح است که یک دسته از آنها نظریههای قائل به عقل عملیاند. این نظریهها در عین اینکه تأکید بر انفصال اخلاق از علم دارند، در عین حال، برای اخلاق ...
-
تکامل برزخی نفس
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)هدف از طرح تکامل برزخی نفس، امکان و کیفیت تکامل نفس در عالم برزخ است. در ضمن بحث، به نظریة حرکت، قوه و فعل و نظریة تجدد امثال که به ترتیب مربوط به فلاسفه و عرفاست، اشاره میشود. سؤالهای زیادی در رابطه با تکامل نفس بعد ...
-
رابطه پدیدار شناسی و منطق هگل
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)یک منظر مهم که از آن میتوان رابطۀ پدیدارشناسی و منطق هگل را مطالعه کرد، آن است که در آغاز به طور دقیق مسئلۀ پدیدارشناسی و هدف آن مشخص گردد و آن گاه رابطۀ پدیدارشناسی و منطق بر مبنای آن بررسی گردد. به یک لحاظ میتوان ...
-
بررسی و نقد ارتباط بداهت با دو عنوان «وضوح » و «یقین»
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)برای بداهت شناخت، چهار تعریف در فلسفة اسلامی ارائه شده است که تعریف رایج آن «عدم احتیاج به تلاش فکری» است. تبیین نوع ارتباط مفهومی و مصداقی بداهت با عناوین «وضوح» و «یقین»، میتواند ما را از خلط حیثیات ...
-
یقین عقلی و یقین ایمانی در اندیشه دکارت
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)در این مقاله ابتدا اشاره کوتاهی به مباحث معرفتشناختی دکارت، شامل مراحل شک وی و چگونگی رسیدن او به یقین عقلی و نیز ویژگیهای اساسی این یقین، میشود. در ادامه با استناد به آثار خود وی، به تحلیل نوعی یقین ایمانی نیز در ...
-
نقش خیال در معرفت شناسی و دین شناسی صدرالمتالهین
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)ملاصدرا، از تأثیرپذیران «نظریة خیال» ابنعربی، معتقد است همان گونه که جامعیت ضدین در حضرت خیال موجب ارتباط تجرد روحانی و تکثر جسمانی، در قوس نزول میشود، همچنین، اجتماع ضدین در قوّة متخیله نقشی اساسی در معرفتشناسی ...
-
هنر و معرفت نزد افلوطین
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)زیبایی و هنر در نظام فلسفی افلوطین (203-273م.) جایگاه مهمی دارد. او در سه رساله از «نهگانهها»ی خود به طور مستقل به مسئلۀ زیبایی و هنر پرداخته است: رسالۀ ششم از نهگانه اول، رساله هشتم از نهگانه پنجم و رساله هفتم از ...
-
زیبایی و استقرا در فلسفه نقادی کانت
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2008-03-20)کانت در فلسفۀ نقادی خویش، در صدد تبیین سه مسئلۀ کلی است؛ «شناخت»، «اخلاق» و «زیبایی» سه دغدغۀ اصلی بشر و در واقع، سه بعد وجود آدمی هستند که کانت در سه نقد، جداگانه آنها را بررسی کرده است. وی در «نقد عقل محض»، به مسئله ...



