دوره 9, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقایسة شرطیة پاسکال و اصل برائت
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)اگر در صدق اعتقادات دینی دچار شکّ شویم، در عمل بین دینداری و بیدینی، باید کدام یک را انتخاب کنیم؟ پاسکال، با توجّه به منافع احتمالی بیشماری که در دینداری وجود دارد، به لزوم دینداری رأی میدهد. در نقطة مقابل، طبق ...
-
بررسی اشکالهای فخر رازی بر دیدگاههای ابنسینا در اراده و فاعلیّت الهی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)دیدگاه فلاسفة مسلمان دربارة اتّحاد مصداقی صفات باری تعالی و بازگشت اراده به علم ازلی، در نظر متکلّمان مقبول نیفتاده است. همچنین طرح فاعلیّت بالعنایه از سوی ابنسینا به عنوان فاعلیّت وجودی الهی و استفاده از آن در فائق ...
-
اصل سنخیّت از دیدگاه فخر رازی و خواجة طوسی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)فخر رازی سنخیّت میان خدای متعال و مخلوقات را به دلیل اشتراک میان واجبالوجود و ممکنالوجود و محدود شدن قدرت الهی انکار میکند و آن را با مقام تنزیه خدای متعال در تعارض میداند؛ ولی خواجة طوسی در آثار فلسفی ...
-
بررسی جاودانگی عذاب کفّار در جهنم از منظر صفت رحمت الهی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)از منظر تجربة دینی، ذاتِ خدا به وصف اخلاقی رحمت متّصف میشود و نظریة معلولی معنا ـ که در حوزة معناشناسی فلسفی مطرح است ـ این امکان را به وجود میآورد که وصف اخلاقی رحمت، به همان معنای انسانانگارانة آن، یعنی دلسوزی و ...
-
مقایسه احد در فلسفه افلوطین و واجب الوجود در فلسفه ملاصدرا
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2011-03-21)در فلسفة افلوطین و ملاصدرا، أحد و واجبالوجود ویژگیهایی دارند که در سایر موجودات یافت نمیشود؛ و اگر صفات مشابهی در سایر موجودات وجود دارد، منشأ آن همین مرتبه است. به همین ترتیب، صفاتی که در موجودات مادون أحد و ...



