مرور دوره 11, شماره 2 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
ایمان می آورم تا بفهمم؛ تحلیلی برون گرایانه از دیدگاه آگوستین
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)ادعای نامأنوس الهیدان آگوستینی ـ مبنی بر مشروط بودن فهم به ایمان ـ ظاهراً با اشکالات متعدّدی مواجه است. ما با تحلیل، نقد و ردّ اشکالات مزبور، جایگاه معرفتشناسانة ادعای این الهیدان را نیز تبیین خواهیم کرد. این مقاله ...
-
رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئله شرّ
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)رنج، از سویی مسئلهای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی میکشاند و از سوی دیگر، مسئلهای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش میکشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع ...
-
نقد و بررسی ادلّه توحید افعالی در اندیشه فخر رازی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)در میان اندیشمندان اشعری، فخر رازی صراحتاً از واژة توحید افعالی بهره برده و تلاش کرده تا با اقامة دلایل متعدّد عقلی و نقلی، این مسئله را برهانی نماید. مقالة حاضر، ضمن بررسی تقریرهای مختلف فخر رازی از توحید افعالی، ...
-
نینیان اسمارت؛ دیالکتیک باورها و تجربه های دینی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)در پژوهشهای اخیر در باب تحلیل فلسفی تجربة دینی و نسبت باورها و تجربهها، نینیان اسمارت را در کنار کسانی چون کتس و هیک قرار میدهند، که به ساختگرایی حداکثری و تقدم مطلقِ باورها بر تجارب دینی قائلاند. در حالی که ...
-
واکاوی نظام مفهومی ارسطو در خداشناسی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)خداشناسی ارسطو بر طبیعیات او استوار است. ارسطو، در امتداد فیلسوفان طبیعی قبل از سقراط، در درجة نخست درصدد تبیین چگونگی پیدایش و دگرگونی موجودات طبیعی بوده است. روش او نیز متناسب با این حوزة مطالعاتی، روشی تجربی و مبتنی ...



