مرور دوره 11, شماره 2 بر اساس عنوان

  • ایمان می آورم تا بفهمم؛ تحلیلی برون گرایانه از دیدگاه آگوستین 

    سلیمانی خورموجی, مهدی؛ مسعودی, جهانگیر (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)
    ادعای نامأنوس الهی‌دان آگوستینی ـ مبنی بر مشروط بودن فهم به ایمان ـ ظاهراً با اشکالات متعدّدی مواجه است. ما با تحلیل، نقد و ردّ اشکالات مزبور، جایگاه معرفت‌شناسانة ادعای این الهی­دان را نیز تبیین خواهیم کرد. این مقاله ...

  • رنج از دیدگاه مولانا با نگاهی به مسئله شرّ 

    محمودی, حسین؛ دادبه, اصغر (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)
    رنج، از سویی مسئله‏ای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی می‏کشاند و از سوی دیگر، مسئله‏ای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش می‏کشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع ...

  • صفحات اولیه مجله به زبان فارسی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)

  • صفحات آخر مجله به زبان انگلیسی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)

  • نقد و بررسی ادلّه توحید افعالی در اندیشه فخر رازی 

    فارسی نژاد, علی رضا (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)
    در میان اندیشمندان اشعری، فخر رازی صراحتاً از واژة توحید افعالی بهره برده و تلاش کرده تا با اقامة دلایل متعدّد عقلی و نقلی، این مسئله‌ را برهانی نماید. مقالة حاضر، ضمن بررسی تقریرهای مختلف فخر رازی از توحید افعالی، ...

  • نمایة سال 1392 (پیاپی 21 و 22) 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)

  • نینیان اسمارت؛ دیالکتیک باورها و تجربه های دینی 

    صادقی, مسعود؛ قلخانباز, فاطمه (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)
    در پژوهش­های اخیر در باب تحلیل فلسفی تجربة دینی و نسبت باورها و تجربه­ها، نینیان اسمارت را در کنار کسانی چون کتس و هیک قرار می­دهند، که به ساخت­گرایی حداکثری و تقدم مطلقِ باورها بر تجارب دینی قائل­اند. در حالی­ که ...

  • واکاوی نظام مفهومی ارسطو در خداشناسی 

    طاهری سرتشنیزی, اسحاق (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2013-12-22)
    خداشناسی ارسطو بر طبیعیات او استوار است. ارسطو، در امتداد فیلسوفان طبیعی قبل از سقراط، در درجة نخست درصدد تبیین چگونگی پیدایش و دگرگونی موجودات طبیعی بوده است. روش او نیز متناسب با این حوزة مطالعاتی، روشی تجربی و مبتنی ...