معانی و بیان؛ از آشنایی تا جدایی (بررسی آراءِ شارحان مفتاح العلوم در خصوص نسبت میان علم معانی و علم بیان در قرن هفتم و هشتم)
(ندگان)پدیدآور
جلیلی تقویان, مصطفی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بسیاری از پژوهشهای معاصر درباره تاریخ بلاغت مسلمانان، اغلب جدایی دو علم معانی و بیان را به ابویعقوب سکاکی (ف 626 ق) و بعضی به جرجانی (ف 471 ق) نسبت دادهاند. ضعف بزرگی این تاریخنگاری آن است که معمولاً حوادث فکری تاریخ را به یک شخص خاص منسوب میکند، حال آنکه پیدا است که هر حادثهای در تاریخ علم امری تدریجی است و پدیدآمدنش امری یکبارگی و به دست یک فرد نیست. جدایی این دو علم نیز نه تنها از پیش از سکاکی آغاز شده بود بلکه تا چند قرن پس از او نیز به طول انجامید. بر همین بنیاد نگارندگان این مقاله بر آن شدند تا شرح جدایی این دو علم را از یکدیگر در قرنهای هفتم و هشتم -یعنی پس از سکاکی- پیگیری کنند. با بررسی شرحهای این دوره آشکار شد که یکی از شارحان مفتاح به نام قطبالدین شیرازی (ف 710 ق) در پی آن است که به جای پرداختن به تفاوتهای این دو علم، بیشتر به شباهتها و یکسانیهای آنها بنگرد درحالیکه هرچه به اواخر قرن هشتم نزدیکتر میشویم شارحان، بیشتر به تفاوتهای این دو علم نظر میکنند. در واقع در اواسط و اواخر قرن هشتم، این نگرش شیرازی، با نقد چند تن از شارحان برجسته، روبهرو میشود. اهمیت این نقدها در آن است که زمینهساز جدیتر شدن و در نهایت قطعی شدن جدایی این دو علم میگردد. در این مقاله کوشش خواهد شد تا تقابل این دو نظرگاه، یعنی هواداران جدایی حداقلی معانی و بیان و هوادران جدایی حداکثری این دو علم، بهتفصیل بیان شود
کلید واژگان
معانیبیان
سکاکی
شارحان مفتاح العلوم
جدایی حداقلی و حداکثری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه گیلانGuilan University



