داستان پسامدرن فارسی و «سوژۀ» زنانه
(ندگان)پدیدآور
برکت, بهزاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پسامدرنیسم، درمقام آخرین رویکرد جریانی که در صدد امحای «سوژه»(1) برآمده از سنت انسان باوری است که از یکسو با فمینیسم یا جنبش زنمحور در تناقض قرار میگیرد. فمینیسم از منظر تاریخی تحقق هویت زنانه را در تقابل با هویت مردانه تعریف میکند و از این جهت وابسته به اقتداری میشود که در «سوژه» و ابقای آن موجودیت یافته است، پس میکوشد سوژه مذکر را به سوژه مونث تغییر دهد. اما از سوی دیگر پسامدرنیسم، در عین تناقض با فمینیسم، به سبب اعلام مرگ سوژه، به تفکر زنمحور کمک میکند تا نه تنها از اقتدار مردانه خلاص شود بلکه اسباب موثرتری برای ادراک خود پیدا کند. این دوگانگی، درجامعهای مانند ایران که زمینه تاریخی متفاوتی از غرب را آزموده نمودهایی در عرصههای مختلف از جمله ادبیات داستانی دارد که الزاماً قرینه یا همراستا با نمودهای نظیر آن در جامعه غربی نیست. هدف مقاله حاضر بررسی نظری این تفاوت است و جهت تایید، شواهدی نیز از آثار چند نویسنده زن(2) ارائه میشود.
کلید واژگان
پسامدرنیسمفمینیسم
سوژه
داستان نویسی زنان
داستان پسامدرن
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه گیلانGuilan University



