دوره 2, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی هویت، قدرت و دانش در سه بَرخوانی بهرام بیضایی
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)بهرام بیضایی ازجمله نویسندگان تأثیرگذار در ادبیات نمایشی ایران است. اعم کوشش این نویسنده از ابتدا بر روی سه محور اسطوره، حماسه و تاریخ بودهاست که با تلفیق این عناصر با درام، خالق آثار متنوعی در ادب معاصر فارسی است. سه ...
-
تحلیل «ببرها در روز دهم» بر اساس رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)تامر، از برجستهترین داستان نویسان و طنزپردازان جهان عرب است. درونمایهی اکثر داستانهای وی حقایق پنهان و آشکار سیاسی و اجتماعی جامعه خویش است که گاه نمادین و رمزگونه و گاه صریح بیان میگردد. این مقاله در نظر دارد با ...
-
تحلیلی بر سوژه پسامدرن با مروری تطبیقی بر سیر نظریههای فلسفی و ادبی معاصر
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)ارتباط میان ادبیات و فلسفه اگرچه سابقهای طولانی در تحقیقات علوم انسانی دارد اما مطابقه نظیربهنظیر نظریههای این دو نحله از علوم انسانی از موارد مغفولمانده است که در مقاله حاضر به آن پرداخته شدهاست. از میان نظریههای ...
-
نقد فرهنگی رمان مدیر مدرسه جلال آل احمد از منظر گفتمان و نظریه قدرت میشل فوکو
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)گفتمان قدرت یکی از اندیشههای محوری میشل فوکو است. این مقاله به دنبال این سؤال مهم تنظیم شده که آیا میتوان رویکرد فوکو نسبت به گفتمان قدرت را در رمان مدیر مدرسه جلال آل احمد جستجو و تحلیلی از شرایط فرهنگی ایران در دوره ...
-
بازتولید مناسبات سلطه در رمان شوهرآهوخانم
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)رمان شوهر آهوخانم به عنوان یکی از نخستین آثار فمینیستی در گفتمان ادبیات داستانی معاصر مقبولیت یافتهاست. در مقاله حاضر با توجه به مفهوم «ایدئولوژی» نزدیک به خوانشهای مارکسیستی، رمان پیشگفته مورد واکاوی قرار گرفتهاست. ...
-
ادبیات همچون راهنمایی برای اخلاق: بازخوانی نسبت ادبیات و اخلاق در دو دوره اندیشهورزی سارتر
(دانشگاه گیلانGuilan University, 2017-12-22)در اگزیستانسیالیسمِ سارتر انسان در دو حوزه اخلاق و هنر در موقعیت آفرینندگی قرار دارد. سارتر این آفرینندگی را به امر خیالی نسبت میدهد و معتقد است که هنرمند آنچه را در جهانِ واقعی نیست اما باید هست شود براساس آگاهی خیالیاش ...



