• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلس و راهبرد
    • دوره 26, شماره 97
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلس و راهبرد
    • دوره 26, شماره 97
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, علی اصغرشاه ولی, منصور
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تخریب منابع طبیعی از پارادایم انسان مدرن ناشی می شود، زیرا، در سایه قدرتی که از فنّاوری‌ها و سنت شکنی های جاهلانه بدست آورد، آن ها را ابزار تحقق اهداف خود ساخت که پیامد آن، بحران های زیست محیطی است. بنابراین تلاش برای رفع این بحران ها باید از اصلاح پارادایم آغاز شود. در این بررسی، از روش اسنادی برای مرور و نقد اسناد آموزش صیانت منابع طبیعی و از روش تبیینی برای توصیف چرایی و ضرورت تبیین پارادایم دینی (اسلامی) در آموزش صیانت از منابع طبیعی استفاده گردید. تبیین هستی شناسی، شناخت شناسی، روش شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی پارادایم دینی (اسلامی) آموزش صیانت از منابع طبیعی مهم ترین یافته های این مطالعه می باشند. اگر چه راه های گوناگون برای پیشگیری بحران های عرصه های منابع طبیعی توصیه می شود، امّا محققّان و برنامه ریزان بر این باورند که اتکاء صِرف بر توصیه های فنّی، چاره ساز نیست. زیرا این بحران ها نشانه‌ی فاجعه‌ای بزرگتر یعنی پارادایم های مبتنی بر دوری انسان از مبداء و خالق هستی است. لذا نیازمند پارادایم دینی برای آموزش صیانت از منابع طبیعی با لحاظ داشتن "دانش ماوراء الطبیعه"، " دانش علمی/ تحلیلی" و "دانش و اخلاق قدسی" هستیم که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و مسئولان منابع طبیعی کشور قرار گیرد.
    کلید واژگان
    پارادایم دینی (اسلامی)
    آموزش صیانت از منابع طبیعی
    اسلام
    محیط زیست

    شماره نشریه
    97
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور
    استاد بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2322-1860
    URI
    https://nashr.majles.ir/article_299.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162716

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب