تقاضای القایی پزشکی ازسوی ارائهکنندگان خدمات سلامت در ایران (سیاستگذاری و کنترل)
(ندگان)پدیدآور
اخوان بهبهانی, علیاسماعیلی, ایرج
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پزشکان به نمایندگی از بیماران در مورد مراقبتهای درمانی تصمیمگیری میکنند به همین دلیل میتوانند تقاضای بیمار را بهصورت غیرضروری افزایش دهند. پزشکان در همه موارد نقش نمایندگی را بهدرستی اجرا نمیکنند (نمایندگی غیرکامل) و توصیههای آنها تحت تأثیر منافع شخصیشان قرار دارد. آن بخشی از تقاضا که در جهت منافع پزشک (عرضهکننده) بهجای منافع بیمار ایجاد شده است را تقاضای القایی ازطرف عرضهکننده مینامند. این پژوهش یک مطالعه کیفی و کمی به روش آمیخته و با استفاده از روش تحلیل تم و مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه انجام شده است که نشان میدهد بیشترین علل مربوط به ارائهدهندگان خدمات سلامت مؤثر بر تقاضای القایی (علل ناشی از عملکرد پزشکان) عبارت بودند از: تشویق پزشک به کار بیشتر، آزادی پزشکان در ارائه خدمات مختلف، تجویز بیمورد و زیاد از حد دارو، فقدان وابستگی پزشک به قرارداد بیمهها عدم تمایل پزشک به ارائه خدمت صحیح به بیمار در بخش دولتی. مهمترین راه کاهش تقاضای القایی ایجاد شده توسط پزشک، اجرای کامل نظام ارجاع مبتنیبر پزشک خانواده در کشور است. البته باید راهنماهای بالینی پزشکی بهخوبی تدوین شود و پزشکان موظف به رعایت آن باشند. بنابراین پیشنهاد میشود قانونی دائمی براساس تکلیف دولت بر ایجاد سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت» مبتنیبر مراقبتهای اولیه سلامت با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع و تکلیف نظام بیمهای بر انحصار خرید خدمت از این سامانه به تصویب برسد.
کلید واژگان
تقاضای القاییپزشکان
متقارن نبودن اطلاعات
بازار و خدمات سلامت
پزشکی
شماره نشریه
96تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیدکتری پزشکی، پژوهشگر



