آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده
(ندگان)پدیدآور
نشاط, نرگسمیرحسینی, زهرهزاهدیراد, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تعیین این نکته که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا چه حد توانسته است بستر مناسب برای تحقق اهداف سازمان یادگیرنده را فراهم نماید. روششناسی: پیمایش با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته براساس مدل ویک و لئون در 5 مؤلفه انجام شد. جامعه آماری تمامی کارکنانی بودند که حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و 10 سال سابقه کار داشتند. یافتهها: آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از حیث رهبری مبتنی بر چشمانداز در حد بالایی بود. اما، داشتن انتظارات غیرواقعی و غیرمنطقی مدیران در خصوص نتایج کار افراد با میانگین 62/3 و وجود برنامههای مدون و روشن برای تحقق اهداف و مأموریت سازمان با میانگین 32/3 در مقیاس 5 ارزیابی شد. تمایل کارکنان به افزایش و روزآمد کردن دانش خود با میانگین 63/3 در بالاترین و جریان اطلاعات بدون کاغذبازی و قواعد بوروکراتیک در پایینترین سطح ارزیابی قرار داشت. این سازمان از نظر نوآوری و ابتکار در حد پایین و از نظر امور اجرایی در حد متوسط ارزیابی شد. نتیجهگیری: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده از آمادگی متوسطی برخوردار است. دو گزینه نوآوری و ابتکار و اجرا در سازمان بیش از سایر مؤلفهها نیازمند بهبود و توجه است؛ گرچه سایر مؤلفهها نیز بهطور صد درصد تحقق نیافتهاند.
کلید واژگان
مدیریتنوآوری و ابتکار
کسب و نشر اطلاعات
رهبری
چشمانداز
اجرا
برنامهریزی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
سازمان یادگیرنده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایراندانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران
شاپا
2252-05032383-322X




