• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاریخچه آموزش کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های غرب

    (ندگان)پدیدآور
    لورن‌زن, نوشته مایکلخدیوی, ترجمه شهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    148.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آموزش کاربران در دانشگاه موضوعی قدیمی است و ریشه‌های آن را می‌توان در قرن هفدهم در آلمان جست‌وجو کرد. کتابداران دانشگاهی در آمریکا تدریس در کلاس درس و نوشتن در این زمینه را از قرن نوزدهم شروع کردند. در اوایل قرن بیستم نیز آموزش کاربران در دانشگاه ادامه داشت، ولی در کتابخانه‌های دانشگاهی رسمیتی نیافت و در دهه 1940 بیشتر اهمیت خود را در جامعه دانشگاهی از دست داد. در دهه 1960 آموزش کاربران در دانشگاه دوباره احیا و نقش آموزشی کتابداران دانشگاهی به رسمیت شناخته شد. امروزه، کتابداران دانشگاهی مجبور شده‌اند با فناوری جدید اطلاع‌رسانی در آموزش مهارت‌های کتابداری کنار بیایند. برگه‌دان الکترونیک، منابع مرجع الکترونیک، شبکه جهانی، و دروس الکترونیک، شیوه‌های تدریس کتابداران را تغییر داده است. پذیرفتن کتابداران دانشگاهی به‌عنوان مدرس، اغلب مورد مخالفت قرار گرفته است. این مخالفت‌ها در اوایل قرن بیستم بروز کرد و طی چند دهه گذشته به دفعات و به علل مختلف تکرار شده است.
    کلید واژگان
    آموزش کاربران کتابخانه
    مهارت کتابخانه‌ای
    تحقیق کتابخانه‌ای
    کتابخانه دانشگاهی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2007-08-23
    1386-06-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_452.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162221

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • کتابخانه سبز؛ رویکردی راهبردی به توسعه پایدار (مطالعه موردی کتابخانه سبز در کتابخانه‌های آستان قدس‌ رضوی) 

      حبیبی, مریم؛ سلامی, مریم (سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi, 2024-11-21)
      هدف: پژوهش حاضر با هدف، ارزیابی مؤلفه‌های کتابخانه سبز در کتابخانه‌های آستان قدس صورت پذیرفته است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی  به روش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری 201 نفر از مسئولین و کارشناسان سازمان ...

    • تحلیل وضعیت کتابخانه‌های وابسته به سازمان کتابخانه‌ها موزه و اسناد آستان قدس رضوی براساس ماتریس SWOT و ارائه راهبردهای استراتژیک مناسب برای این کتابخانه ها 

      خسروی, احمد؛ زارعی, احمد؛ قیصری نیک, مهدی (2018-04-21)
      مقدمه:  برای تدوین برنامه های راهبردی در هر سازمان ابزارهای مختلفی وجود دارد. ماتریسSWOT یکی از این ابزارهاست که با تحلیل عوامل موثر بیرونی و داخلی هر سازمان به مدیران در تدوین این برنامه کمک می کند.  هدف این تحقیق شناسایی ...

    • همخوانی منابع کتابخانه‌های عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران 

      مرادی, محسن؛ مرادی, محسن؛ حاجی زین العابدینی, محسن؛ حاجی زین العابدینی, محسن؛ موسوی چلک, افشین؛ موسوی چلک, افشین؛ آقایی, اعظم؛ آقایی, اعظم (دانشگاه پیام نورPayam Noor University, 2019-12-22)
      هدف: شناسایی وضعیت منابع کتابخانه‌های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب