ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور
(ندگان)پدیدآور
درخشان, مریمالساداتحسنزاده, محمدرضایی شریفآبادی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، از دیدگاه کاربران، انجام شده است. پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است. ابتدا با مراجعه به محل کتابخانه و مشاهده مستقیم، به تطبیق کتابخانه مذکور با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران پرداخته شد. سپس، با استفاده از پرسشنامه سروکوآل کیفیت خدمات این کتابخانه در دو سطح مطلوب و موجود به تفکیک در دو گروه کاربران سازمانی و غیرسازمانی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد اختلاف معناداری بین این دو سطح (موجود و مطلوب) وجود دارد. بیشترین فاصله مربوط به "داشتن مجموعهای مناسب و مرتبط از منابع اطلاعاتی" است. همچنین نظرات این دو گروه از کاربران در مورد وجود فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب جداگانه بررسی شد که یافتهها نشان داد نظرات هر دو گروه یکسان است، اما مقدار این اختلاف در هر دو گروه متفاوت میباشد. در ادامه همچنین ترتیب اهمیت ابعاد مطرح شده از دید کاربران مورد بررسی قرار گرفت که به طور کلی "خدمات اطلاعاتی مرتبط" دارای بیشترین اهمیت از نظر کاربران کتابخانه میباشد. علاوه بر این، با استفاده از شیوه تحلیل عاملی، شش فاکتور مهم و مؤثر کیفیت خدمات استخرج شد.
کلید واژگان
کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشورکیفیت خدمات
ارزیابی
اندازهگیری
استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایران
سروکوآل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2007-08-231386-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا
شاپا
2252-05032383-322X




