• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد اطلاعاتی در جامعه اطلاعاتی

    (ندگان)پدیدآور
    اس. دویل, نوشته کریستیناخوش‌تراش پسندیده, ترجمه فریده
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    474.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در قرن حاضر، بیشترین تلاش جامعه پرداختن به دانش و تخصص فنی لازم برای یافتن، به‌کارگیری، و ارزیابی اطلاعات است. ما در جامعه‌ای غنی از اطلاعات زندگی می‌کنیم که میزان اطلاعات و آگاهی مردم در آن هر سال بیشتر می‌شود. در این مقاله مفهوم سواد اطلاعاتی و ویژگی‌های فرد باسواد اطلاعاتی بیان می‌شود، سپس چگونگی شکل‌گیری و تکامل این مفهوم و ارتباط آن با کتابخانه‌های آموزشگاهی بررسی می‌شود. اهمیت جای گرفتن این مفهوم در دل فعالیت‌های علمی و آموزشی با ذکر موارد تأثیرگذار و تأثیر فناوری اطلاعات؛ و همچنین گنجاندن مفهوم سواد اطلاعاتی در استانداردهای برنامه‌های آموزشی در ایالات متحده دیگر قسمت‌های مقاله را تشکیل می‌دهد.
    کلید واژگان
    سواد اطلاعاتی
    آموزش سواد اطلاعاتی
    جامعه اطلاعاتی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2006-05-22
    1385-03-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_563.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162163

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ارزیابی ساختار و محتوای پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی نشریه‌های ایرانی 

      اسدالهی, زهرا؛ نوکاریزی, محسن (سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi, 2010-06-22)
      پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفته و هدف آن، ارزیابی ساختار و محتوای پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی «سید»، «مگ ایران» و «نمامتن» است. اطلاعات در بخش ساختار از طریق سیاهه وارسی و در بخش محتوا از طریق مشاهده و ...

    • جنگ‌ اطلاعاتی‌ و نقش‌ آن‌ در جنگ‌ آینده‌ 

      کلهر, رضا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام, 2001-02-19)
      تحولات‌ در عرصه‌های‌ گوناگون‌ به‌ عرصه‌ جنگها نیز کشیده‌ شده‌است‌. جنگ‌ اطلاعاتی‌ یکی‌ از این‌ پیامدهاست‌. تکنولوژی‌ اطلاعات‌ که‌ حضور و ظهورش‌ به‌ حدود دو دهه‌ بازمی‌گردد با سرعتی‌ بیش‌ از تصور ما حوزه‌های‌ متفاوت‌ بشری‌ ...

    • طراحی و مقایسه انواع روبریک جهت سنجش سواد اطلاعاتی ‌دانش‌آموزان: اقدام پژوهی در مدارس غیردولتی شهر تهران 

      پورصالحی, نسترن (نهاد کتابخانههای عمومی کشور, 2019-12-01)
      هدف:  نحوه ارزشیابی سواد اطلاعاتی می‌تواند کیفیت آموزش و سنجش سواد اطلاعاتی را در محیط‌های آموزشی ارتقا دهد. لازم است مربی سواد اطلاعاتی بتواند سنجش مناسبی از سطح توان پایه فرد و اثربخشی آموزش ارائه شده به دست آورد و نیز ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب