سواد اطلاعاتی در جامعه اطلاعاتی
(ندگان)پدیدآور
اس. دویل, نوشته کریستیناخوشتراش پسندیده, ترجمه فریدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در قرن حاضر، بیشترین تلاش جامعه پرداختن به دانش و تخصص فنی لازم برای یافتن، بهکارگیری، و ارزیابی اطلاعات است. ما در جامعهای غنی از اطلاعات زندگی میکنیم که میزان اطلاعات و آگاهی مردم در آن هر سال بیشتر میشود. در این مقاله مفهوم سواد اطلاعاتی و ویژگیهای فرد باسواد اطلاعاتی بیان میشود، سپس چگونگی شکلگیری و تکامل این مفهوم و ارتباط آن با کتابخانههای آموزشگاهی بررسی میشود. اهمیت جای گرفتن این مفهوم در دل فعالیتهای علمی و آموزشی با ذکر موارد تأثیرگذار و تأثیر فناوری اطلاعات؛ و همچنین گنجاندن مفهوم سواد اطلاعاتی در استانداردهای برنامههای آموزشی در ایالات متحده دیگر قسمتهای مقاله را تشکیل میدهد.
کلید واژگان
سواد اطلاعاتیآموزش سواد اطلاعاتی
جامعه اطلاعاتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2006-05-221385-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانشاپا
2252-05032383-322X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریههای ایرانی
اسدالهی, زهرا؛ نوکاریزی, محسن (سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi, 2010-06-22)پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفته و هدف آن، ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی «سید»، «مگ ایران» و «نمامتن» است. اطلاعات در بخش ساختار از طریق سیاهه وارسی و در بخش محتوا از طریق مشاهده و ...
-
جنگ اطلاعاتی و نقش آن در جنگ آینده
کلهر, رضا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام, 2001-02-19)تحولات در عرصههای گوناگون به عرصه جنگها نیز کشیده شدهاست. جنگ اطلاعاتی یکی از این پیامدهاست. تکنولوژی اطلاعات که حضور و ظهورش به حدود دو دهه بازمیگردد با سرعتی بیش از تصور ما حوزههای متفاوت بشری ...
-
طراحی و مقایسه انواع روبریک جهت سنجش سواد اطلاعاتی دانشآموزان: اقدام پژوهی در مدارس غیردولتی شهر تهران
پورصالحی, نسترن (نهاد کتابخانههای عمومی کشور, 2019-12-01)هدف: نحوه ارزشیابی سواد اطلاعاتی میتواند کیفیت آموزش و سنجش سواد اطلاعاتی را در محیطهای آموزشی ارتقا دهد. لازم است مربی سواد اطلاعاتی بتواند سنجش مناسبی از سطح توان پایه فرد و اثربخشی آموزش ارائه شده به دست آورد و نیز ...




