بررسی وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی متوسطه و پیشدانشگاهی شهرستانهای غرب گیلان
(ندگان)پدیدآور
اسلامی, عباسبابایی, بهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با روش پیمایشی، با هدف بررسی و مقایسه کتابخانه مدارس متوسطه و پیشدانشگاهی شهرستانهای غرب استان گیلان، بهمنظور شناختن مشکلات و ضعفهای کتابخانهها انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق یک پرسشنامه 49 سؤالی است که در 70 مدرسه متوسطه در شهرستانهای غرب گیلان، اجرا گردیده است. براساس یافتهها تنها 4/3 درصد کتابخانههای آموزشگاهی مقررات و قوانین مدونی در زمینه خطمشی و سیاستها دارند. در 82/9 درصد کتابخانهها میزان بودجه کتابخانه نامعلوم است و مهمترین منبع تأمینکننده بودجه آنها معاونت پژوهشی است. بهلحاظ فضا و تجهیزات، تمامی کتابخانهها کمتر از 43 متر فضا در اختیار دارند. تعداد صندلیها و میزهای مطالعه آنها کمتر از حد استاندارد است. مجموعه 67/1 درصد کتابخانهها براساس موضوعی طبقهبندی شده و 80 درصد آنها بهصورت قفسه باز اداره میشوند. بیش از نصف جامعه آماری مورد پژوهش کمتر از 1500 کتاب دارند. تنها 1 کتابخانه مجموعهای در حدود 5000 جلد کتاب دارد. بیشتر کتابها در زمینه مذهبی میباشند. 42/9 درصد کتابخانههای مدارس توسط کتابدار و 20 درصد توسط معلم پرورشی اداره میگردند. مدرک تحصیلی 47/1 درصد کتابداران فوق دیپلم است. انتخاب و تهیه کتاب در 58/6 درصد جامعه آماری توسط مدیر و معاونان انجام میشود. 86/86 درصد از این کتابخانهها فقط 6 ساعت در هفته فعال هستند. 98/6 درصد از مراجعهها در زنگ تفریح انجام میشود. 61/4 درصد این کتابخانهها به مدت یک هفته کتاب را به امانت میدهند. در 68/6 درصد از کتابخانهها اطلاعرسانی از طریق نصب اطلاعیه در تابلو اطلاعات صورت میگیرد.
کلید واژگان
مدارس متوسطهاستان گیلان
استاندارد کتابخانههای آموزشگاهی
کتابخانههای مدارس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهرانکارشناس ارشد اداره آموزش و پرورش شهرستان طالش
شاپا
2252-05032383-322X




