مقایسة استنادهای پایاننامههای گروههای آموزشی فنی مهندسی و علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
خسروی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل رفتارهای استنادی فارغالتحصیلان دو گروه آموزشی فنی مهندسی و علوم انسانی، سالهای1380- 1385، براساس مآخذ پایاننامههای موجود در کتابخانة پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با بهکارگیری روش تحلیل استنادی، منابع و مآخذ 400 پایاننامه از هر دو گروه آموزشی، که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها مجموعاً 18353 استناد به انواع منابع اطلاعاتی را در هر دو گروه (تعداد 12230 استناد در 213 پایاننامة علوم انسانی و 6123 استناد در 187 پایاننامة فنی مهندسی)، نشان داد. تعداد متوسط استنادها در هر پایاننامة علوم انسانی 57/41 و در پایاننامههای فنی مهندسی 32/73 میباشد. زبان انگلیسی در پایاننامههای فنی مهندسی با 85/88 درصد و در گروه علوم انسانی فارسی با 63/68 درصد زبان رایج بوده است. بررسی نمایة فوری منابع نیز بیانگر آن است که کمترین نمایة فوری 3/31 درصد و بیشترین آنها 35/62 درصد بود. همبستگی میان سال نشر منابع اطلاعاتی و تعداد دفعات استناد به آنها نیز 0/94 و 0/69 میباشد.
کلید واژگان
رفتار استنادیپایاننامه
استناد
نمایة فوری
گروه آموزشی فنی مهندسی
گروه آموزشی علوم انسانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2010-02-201388-12-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایرانشاپا
2252-05032383-322X




