بهبود دسترسی به میزهای خدمت در کتابخانه ملی: گزارش یک بررسی میدانی
(ندگان)پدیدآور
نجفقلی نژاد, اعظمصادقزاده وایقان, علیمحمدی, فرنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: ارائه پیشنهاد برای آسانکردن دسترسی مراجعان به میزهای خدمت در کتابخانه ملی ایران. روششناسی: دادهها از راه مشاهده و هماندیشی بهدست آمده است. ابتدا، راهنماهای محیطی و وضعیت کنونی دسترسپذیری میزهای خدمت بهصورت میدانی بررسی شد. سپس با 21 نفر از کتابداران شاغل در میزهای خدمترسانی کتابخانه و 29 نفر از اعضا (در دو گروه)، نشست هماندیشی برگزار شد. ایدههای مطرحشده با ملاک امکانپذیربودن بهلحاظ اجرایی و نیز عملیاتیبودن غربال و ارزیابی شد. یافتهها: تحلیل نشستها، 241 گزاره را در 11 مقوله بهدست داد. مفاهیمی نظیر نشانههای راهنما (با بسامد 38)، بینیازبودن از کمک کتابدار در استفاده از امکانات (35)، و آموزش کاربران (30) بیشترین توجه را میطلبید. نتیجهگیری: در بسیاری از مواقع، با تغییرات جزئی در محل، نام، و آرایش میزهای خدمت میتوان اثربخشی آن را برای کاربران افزایش داد.
کلید واژگان
نقاط خدمتخدمات عمومی
کتابخانه ملی ایران
دسترسپذیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی و رییس گروه خدمات ویژه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایراندکترای علم اطلاعات و دانششناسی؛ کارشناس پژوهش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی؛ معاون اداره کل فراهمآوری و حفاظت، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
شاپا
2252-05032383-322X




