خواندن و عناصر مرتبط با آن در ادبیات داستانی تألیفی و ترجمهای فارسی
(ندگان)پدیدآور
پرسته زاد, مریمساداتشریف, عاطفهحسن زاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تعیین کمیّت حضور عناصر مرتبط با خواندن در ادبیات داستانی تألیفی در مقایسه با عناوین ترجمهشده طی سالهای 1390-1395. روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر با روش تحلیل محتوا روی پرشمارگانترین کتابهای حوزه ادبیات در گروه سنی بزرگسال انجام شده است. 34 عنوان کتاب با نمونهگیری هدفمند مطالعه و تحلیل شده است. کدها، واژگان، جملات، یا بخشهایی از داستان هستند که بهنحوی درباره خواندن، مطالعه، و مضامین مرتبط با کتابداری است. از سیاهه وارسی برای گردآوری داده استفاده شد. یافتهها: درمجموع، 791 کد شناسایی شد. شش کتاب تألیفی و یک کتاب ترجمهشده هیچگونه کدی نداشتند. پرتکرارترین کد در هر دو گروه آثار مربوط به واژه کتاب (شیء)، و کمترین میزان فراوانی در گروه آثار تألیفی به استفاده از شخصیت کتابفروش و در گروه آثار ترجمهشده به حضور واژه کتابخانه (شئ) بازمیگردد. نتیجهگیری: با اینکه میزان رخداد عناصر مربوط به خواندن در هر دو گروه آثار مطالعهشده ضعیف است، نویسندگان آثار ترجمهشده توجه بیشتری برای کاربست این مضامین در آثار خود داشتهاند.
کلید واژگان
خواندنداستان فارسی
داستان ترجمهشده
تحلیل محتوا
ارزیابی منابع
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرساستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس
استاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2252-05032383-322X




