• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 30, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 30, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش محصولات اطلاعاتی معرفی شده توسط کتابداران کتابخانه ملی(ج.ا.ا) براطلافرینی کاربران

    (ندگان)پدیدآور
    دوگچی, زهرهاباذری, زهرامیرحسینی, زهرهحریری, نجلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    771.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: بررسی نقش محصولات اطلاعاتی معرفی‌شده توسط کتابداران کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اطلافرینی کاربران. روش‌شناسی: پژوهش کاربردی حاضر به‌روش پیمایشی–تحلیلی انجام شد. براساس جدول مورگان (با80% ضریب اطمینان) از میان 320 نفر از کتابداران کتابخانه ملی، 94 نفر با نمونه‎گیری تصادفی ساده به‌منظور تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند که درنهایت 92 نفر پرسشنامه‎ها را تکمیل کردند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‏ پژوهشگرساخته استفاده‎ شد. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوایی نشان داد که متخصصان در روش کیفی، روایی محتوایی را تأیید کردند و در بخش کمّی، ضریب نسبی روایی محتوایی برای هر یک از پرسش‌ها بالاتر از 49/0 گزارش شد. همچنین شاخص روایی محتوایی برای پرسشنامه نیز برابر 92/0 بوده ‌است. پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 97/0 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی میانگین و آمار استنباطی آزمون تی تک‎متغیری» بهره‎گرفته شد. یافته‏ها: با توجه به نظر کتابداران نقش مؤلفه‎های محصولات اطلاعاتی بر اطلافرینی کاربران (61%)، محصولات اطلاعاتی بر راه‏اندازی پیشه‏های اطلافرینی (62%)، زیرساخت‎های اطلاعاتی و فناورانه بر اطلافرینی کاربران (64%)، و زیرساخت‏های فناورانه بر راه‏اندازی حرفه‎های اطلاعاتی (66%) است که همگی بیانگر آن است که معرفی محصولات اطلاعاتی توسط کتابداران بر اطلافرینی کاربران تا حد زیادی (در حدود 63%) نقش دارند. نتیجه‏گیری: با توجه به اهمیت کتابخانه‏ها به‌عنوان کانون فرهنگی- آموزشی در اشاعه فرهنگ کارآفرینی و کار اطلاعاتی باید کتابداران طوری آموزش داده شوند که بتوانند کاربران را با فناوری‎های روز آشنا کنند و کار با اطلاعات و نحوه استفاده و ارائه و عرضه اطلاعات و محصولات اطلاعاتی را به آنها آموزش دهند تا به اشتغال‎زایی و ایجاد کسب‌وکار الکترونیک و درنهایت درآمدزایی مستقل برای کاربران کتابخانه‏‌ها منجر شود.
    کلید واژگان
    اطلافرینی
    کارآفرینی اطلاعاتی
    کسب و کار اطلاعاتی
    کسب و کار الکترونیک
    فناوری‎ اطلاعات
    آموزش و توسعه علمی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی - تهران شمال، تهران، ایران
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
    استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    https://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2019.2325
    http://nastinfo.nlai.ir/article_2325.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161918

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب