ساختار فکری دانش در علم اطلاعات و دانششناسی: تحلیلی کیفی برمبنای دیدگاه متخصصان موضوعی
(ندگان)پدیدآور
مختارپور, رضاحیدری, غلامرضازوارقی, رسولخاصه, علیاکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: بررسی ساختار فکری دانش در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی جهان برمبنای تحلیل دیدگاه صاحبنظران ایرانی این حوزه.
روششناسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجام شده است. درمجموع، 10 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی ایران بهروش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و آرا و نظرات آنها تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: تحلیل کیفی نتایج حاصل از مصاحبه با متخصصان موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی، به شناسایی 8 مقوله اصلی و 37 مقوله فرعی انجامید. یافتهها نشان داد ماهیت روششناختی و بینرشتهای مطالعات علمسنجی سبب شده است پژوهشهای این حوزه در مقایسه با سایر حوزههای زیرمجموعه علم اطلاعات و دانششناسی ازنظر تعداد مدارک و استناد وضعیت بهتری داشته باشند. همچنین، نتایج تحلیل محتوای مصاحبهها حاکی از آن است که روندهای موضوعی سالهای اخیر در علم اطلاعات و دانششناسی را میتوان ذیل مقوله کلی «مطالعات اطلاعات» قرار داد.
نتیجهگیری: ماهیت بینرشتهای حوزههای مطالعاتی، نقش بسزایی در میزان تولیدات علمی و استنادهای دریافتی پژوهشگران آنها دارد. نتایج نشان داد آگاهی کشورها از ارتباط تنگاتنگ رشد علمی و توسعه اقتصادی، سرمایهگذاری همهجانبه بر ارتقای جایگاه علمی، اختصاص سهم درخور توجه از تولید ناخالص ملی به مباحث پژوهشی، و حمایت همهجانبه از طرحهای پژوهشی در قالب اعطای پژوهانه، ازجمله مهمترین عوامل تأثیرگذار در ساختار فکری دانش در علم اطلاعات و دانششناسی هستند. طبق نتایج پژوهش حاضر، ضعف مبانی نظری و نوپابودن حوزههای مطالعاتی میتواند بر مقالهمحوربودن آنها اثرگذار باشد؛ درحالیکه حوزههایی که مبانی نظری قویتری دارند بیشتر به کتاب روی میآورند؛ زیرا کتاب ماهیت گذشتهنگر دارد.
کلید واژگان
ساختار فکری دانشتحلیل کیفی
علم اطلاعات و دانششناسی
ایران
ترسیم نقشههای علم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2252-05032383-322X




