تعامل کودکان با فهرستهای رایانهای: واکاوی ویژگیها و عناصر مطرح در محیط رابط کاربری
(ندگان)پدیدآور
بدیعزادگان, محمدرضافتاحی, رحمتاللهصنعتجو, اعظمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: شناسایی عناصر مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگیهای کودکان و طراحی یک فهرست پیوسته نمونه برپایه این عناصر و بررسی چگونگی رفتار کودکان در استفاده از این فهرست. روششناسی: با رویکرد ترکیبی و با استفاده از ابزارهای مصاحبه، روش بلند فکر کردن، و فایلهای جستجو و ثبت رخداد دادههای پژوهش گردآوری شد و برپایه تعامل آزمودنیها با یک فهرست رایانهای نمونه (آزمایشی) که توسط پژوهشگر طراحی شده بود انجام گرفت. یافتهها: ویژگیهایی مانند بهرهگیری درست از نمادهای تصویری، رنگ و تقسیمبندی صفحهها (چیدمان عناصر) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک میکند. همچنین کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی کتابها در فهرست رایانهای استفاده میکنند. همچنین این پژوهش سیاههای از ویژگیها و عناصر مناسب برای طراحی فهرستهای پیوسته کودکان ارائه میدهد. نتیجهگیری: رفتار اطلاعیابی کودکان در استفاده از فهرست بهمیزان قابل ملاحظه از نوع واکنشی است که در طراحی فهرستهای کودکان باید در نظر گرفته شود.
کلید واژگان
فهرست برخطمحیط رابط کاربر
کودکان
طراحی فهرست رایانهای
رابط کاربر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهداستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2252-05032383-322X




