تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبکهای شناختی و تجربیات متفاوت: نمونهپژوهی وبسایتهای فروش کالا
(ندگان)پدیدآور
بحرینی, نعیمهمیرزابیگی, مهدیهستوده, هاجرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: شناخت تفاوت عملکرد جستجوی مروری کاربران با سبکهای شناختی و تجربیات متفاوت در هنگام جستجو در وبسایتهای فروش کالا. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی است و از تحلیل محتوای کمّی برای استخراج دادههای حاصل از تحلیل گزارشهای تراکنش کاربران با محیط وب استفاده شده است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونه پژوهش شامل 90 دانشجوی کارشناسی داوطلب بود. یافتهها: در عملکرد کاربران باتجربه و مبتدی تفاوت معناداری وجود دارد؛ کاربران باتجربه در زمان کمتر، موفقیت بیشتری در انجام وظایف نسبت به کاربران مبتدی بهدست آوردند. سبک شناختی کاربران تأثیری بر عملکرد آنها در جستجوی مروری نداشت، اما تعامل سبک شناختی و تجربه کاربران تفاوتهایی را در عملکرد آنها بهوجود آورد؛ کاربران کلامی- مبتدی نسبت به کاربران کلامی- باتجربه زمان بیشتری را صرف انجام وظایف کردند. نتیجهگیری: کاربران کلامی- مبتدی در جستجوی مروری بهکمک و توجه بیشتری نیاز دارند. بنابراین، هنگام طراحی و آموزش سامانههای اطلاعاتی این مهم میبایست مد نظر قرار گیرد.
کلید واژگان
عملکرد جستجوسبک شناختی تصویری
سبک شناختی کلامی
جستجوی مروری
تجربه کاربران
وبسایتهای فروش کال
رفتارشناسی اطلاعات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسى ارشد علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیرازاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیراز
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسى، دانشگاه شیراز
شاپا
2252-05032383-322X




