• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 29, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 29, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد رسانه‌‏های اجتماعی کتابداران و کاربران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونه‌پژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)

    (ندگان)پدیدآور
    زارع‌زاده, فاطمهشریف‌مقدم, هادیخسروی, فریبرزسلامی, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.062 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: تعیین میزان سواد رسانه‏‌های اجتماعی کتابداران و کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود ارائه خدمات. روش‌شناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی به‌روش پیمایشی روی 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل آن از آمار توصیفی میانگین و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و اکسل استفاده شد. یافته‌ها: بیشتر کتابداران (6/51%) و کاربران (9/67%) رسانه‏های اجتماعی را خود فراگرفته‌اند. کتابداران، کمتر از نیمی از توانایی‏‌های سواد رسانه‌های اجتماعی ازجمله اخلاق رسانه‌های اجتماعی (میانگین 63/3) و رعایت حق مؤلف (میانگین 36/3) را دارند؛ اما درکل، سواد رسانه‌های اجتماعی آنها مطلوب نیست. کاربران به‌جز توانایی دفاع (میانگین 86/2) سایر توانایی‌ها را در حد مطلوب دارند. درمجموع، سواد رسانه‌های اجتماعی آنها وضعیت مطلوب‌‏تری نسبت‌به کتابداران دارد. کاربران (میانگین 14/4) استفاده از رسانه‏‌های اجتماعی را برای بهبود خدمات مؤثرتر از کتابداران (میانگین 72/3) می‌دانند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت رسانه‌‏های اجتماعی برای کتابخانه‌ و تأثیر افزایش میزان سواد رسانه‌های اجتماعی کتابداران بر دیدگاه بهترشان در استفاده از این رسانه‌ها برای بهبود ارائه خدمات، تلاش برای فراگیری این نوع سواد، ایجاد واحد آموزشی‌ دانشگاهی و حرفه‏ای، و تهیه و تدوین بروشورهای خودآموز مناسب پیشنهاد می‌شود.
    کلید واژگان
    سواد رسانه‏‏‌های اجتماعی
    بهبود خدمات کتابخانه‏
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    شبکه‌های اجتماعی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور
    استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
    استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_2262.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161840

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب