سواد رسانههای اجتماعی کتابداران و کاربران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود خدمات (نمونهپژوهی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)
(ندگان)پدیدآور
زارعزاده, فاطمهشریفمقدم, هادیخسروی, فریبرزسلامی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تعیین میزان سواد رسانههای اجتماعی کتابداران و کاربران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تأثیر استفاده از آن بر بهبود ارائه خدمات. روششناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی بهروش پیمایشی روی 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل آن از آمار توصیفی میانگین و استنباطی ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزارهای اسپیاساس و اکسل استفاده شد. یافتهها: بیشتر کتابداران (6/51%) و کاربران (9/67%) رسانههای اجتماعی را خود فراگرفتهاند. کتابداران، کمتر از نیمی از تواناییهای سواد رسانههای اجتماعی ازجمله اخلاق رسانههای اجتماعی (میانگین 63/3) و رعایت حق مؤلف (میانگین 36/3) را دارند؛ اما درکل، سواد رسانههای اجتماعی آنها مطلوب نیست. کاربران بهجز توانایی دفاع (میانگین 86/2) سایر تواناییها را در حد مطلوب دارند. درمجموع، سواد رسانههای اجتماعی آنها وضعیت مطلوبتری نسبتبه کتابداران دارد. کاربران (میانگین 14/4) استفاده از رسانههای اجتماعی را برای بهبود خدمات مؤثرتر از کتابداران (میانگین 72/3) میدانند. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی برای کتابخانه و تأثیر افزایش میزان سواد رسانههای اجتماعی کتابداران بر دیدگاه بهترشان در استفاده از این رسانهها برای بهبود ارائه خدمات، تلاش برای فراگیری این نوع سواد، ایجاد واحد آموزشی دانشگاهی و حرفهای، و تهیه و تدوین بروشورهای خودآموز مناسب پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
سواد رسانههای اجتماعیبهبود خدمات کتابخانه
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
شبکههای اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نوراستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2252-05032383-322X




