تحلیل سوات و موقعیتیابی راهبردی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی – ترویج
(ندگان)پدیدآور
سهلی, فرزانهاسمعیلی گیوی, محمدرضانقشینه, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تحلیل راهبردی وضع کنونی کتابخانه ملی ایران در قالب بازاریابی- ترویج و ارائه راهبردهای پیشنهادی مبتنی بر ماتریس سوات.
روش/ رویکرد پژوهش: ابتدا از طریق مصاحبه با 13 نفر از کارمندان متخصص کتابخانه و استفاده از روش تحلیل محتوا، مؤلفههای سوات استخراج شد. سپس با استفاده از پرسشنامه و رتبهبندی مؤلفهها، و با استفاده از ماتریس ارزیابی موقعیت راهبردی، وضعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله ترویج تعیین و راهبردهای SO، ST، WO، و WT ارائه شد.
یافتهها: ضعفهای پیش روی کتابخانه ملی ایران بر قوتهای آن و فرصتهای پیش رو نیز بر تهدیدها غلبه دارد. بنابراین، بهتر است خود را در معرض خطرات بزرگ قرار ندهد.
نتیجهگیری: موقعیت راهبردی کتابخانه ملی ایران در مقوله بازاریابی- ترویج، محافظهکارانه است. برخی راهبردهای پیشنهادی عبارتاند از: استفاده از حداکثر ظرفیتهای فکری نیروی انسانی، اصلاح قانون بهمنظور استفاده مؤثر از قابلیتهای رسانههای اجتماعی، استفاده از فرصتهای ترویجی مناسبتر، رسیدن به ثبات مدیریتی، استفاده از کارکنان توانمند در پژوهش در سِمَتهای اجرایی، و تلاش برای بودجهبندی و تخصیص منابع مالی مناسب و مانند آنها.
کلید واژگان
بازاریابیترویج
تحلیل راهبردی
تحلیل سوات
کتابخانه ملی ایران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهراناستادیار گروه مدیریت سیستمها، استادیار دانشگاه تهران
استادیار دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران
شاپا
2252-05032383-322X




