خدمات مرجع در کتابخانة مرکزی دانشگاه قم و رضایت مراجعان: یک نظرسنجی
(ندگان)پدیدآور
زندیان, فاطمهمتقی دادگر, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان رضایت استفادهکنندگان کتابخانة مرکزی دانشگاه قم از خدمات مرجع آن کتابخانه انجام شده است. تعیین انواع خدمات مرجع و شناسایی عوامل رضایتمندی استفادهکنندگان از هدفهای ویژة این بررسی بوده است. جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی و دانشجویانی است که از خدمات مرجع کتابخانة مرکزی دانشگاه قم استفاده نمودهاند. نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که به بیش از 53 درصد پرسشنامهها پاسخ داده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از آمار توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع ارائه شده در کتابخانههای خود اطلاع دارند، اما میزان اطلاع آنها از خدمات «پاسخگویی تلفنی به سؤالات مرجع» و «ارائة خدمات گزینشی» در سطح پایینی قرار دارد؛ 2) بیش از نیمی از افراد از کمک کتابدار در پیدا کردن اسناد و مدارک مورد نیاز خود رضایت دارند؛ 3) خوشرو بودن کتابدار و در دسترس بودن آنان در هنگام نیاز، آموزش فردی در استفاده از کتابخانه، از عوامل اصلی رضایت استفادهکنندگان بهشمار میرود. یافتههای پژوهش در مورد میزان رضایت کلی استفادهکنندگان از خدمات مرجع نشان داد که 51 درصد از جامعة استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانه راضی و یا بسیار راضی بودهاند. در پایان پیشنهادهایی با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش ارائه شده است.
کلید واژگان
رضایتمندیکتابخانههای دانشگاهی
خدمات مرجع
مراجعان
کتابخانة مرکزی دانشگاه قم
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرسکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه قم
شاپا
2252-05032383-322X




