رابطهای کاربر در کتابخانههای دیجیتالی کودکان: پیشنهاد الگوی بهینه برای کودکان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
کوکبی, مرتضیزراعتکار, ندانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در این پژوهش سعی کردیم با شناسایی و بررسی چهل کتابخانه دیجیتالی کودکان ویژگیهای محتوایی مهمتر را شناسایی کنیم.
روش/رویکرد پژوهش: برای بازیابی این کتابخانه با کلید واژههای مختلف در موتورهای جستوجوی گوگل و یاهو جستوجو انجام گرفت. پس از آن سیاههای بر اساس کلیه ویژگیهای موجود در این کتابخانهها تهیه و سپس این سیاهه در اختیار صاحبنظران ایرانی قرار گرفت.لازم به ذکر است که این صاحبنظران را اعضای شورای کتاب کودک و کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند.
یافتهها: با تلفیق نظرات صاحبنظران و در نظر گرفتن گرفتن درصد فراوانی برای دو گزینه «زیاد» و «خیلیزیاد»، ویژگیهای مهم شناسایی شدند. ویژگیهای مهم شناسایی شده ویژگیهایی بودند که بیش از هفتاد درصد پاسخگویان گزینههای مهم و بسیار مهم را در مورد آنها انتخاب کردهاند. پنجاه و شش ویژگی محتوایی مهمتر انتخاب شده به هفت گروه کلی تقسیم و سپس هر گروه به زیرمجموعههای مربوطه تقسیمبندی شدند.
نتیجهگیری: طراحان وبسایتهای کتابخانههای دیجیتالی انگلیسی زبان کودکان ویژگیهای محتوایی را چندان مورد توجه قرار ندادهاند و شاید یکی از دلایل این امر تنوع بسیار زیاد مطالبی باشد که هر کتابخانه میتوانسته در وبسایت خود قرار دهد. مقایسه ویژگیهای محتوایی در کتابخانههای دیجیتالی کودکان با مجموع نظرات صاحبنظران نشان میدهد که بسامد کم برخی از این ویژگیها دلیل بر بیاهمیتی آنها نمیباشد بلکه تغییر در محملهای اطلاعاتی و ظهور کتابخانههای دیجیتالی مفاهیم و ویژگیهای جدیدی را مطرح ساخته و با توجه به نوظهور بودن آنها، تعدادی از این ویژگیها در تعداد کمتری از کتابخانهها دیده شدهاند.
کلید واژگان
تحلیل محتواییویژگیهای محتوایی
کتابخانههای دیجیتالی کودکان
کتابخانههای دیجیتالی
رابط کاربری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازکارشناس ارشد مرکز منطقه ای اطلاعرسانی علوم و فناوری
شاپا
2252-05032383-322X




