نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکبری, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorافشار, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:44:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:44:28Z
dc.date.available1399-07-08T23:44:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:44:28Z
dc.date.issued2011-05-22en_US
dc.date.issued1390-03-01fa_IR
dc.date.submitted2010-08-31en_US
dc.date.submitted1389-06-09fa_IR
dc.identifier.citationاکبری, اعظم, افشار, ابراهیم. (1390). خودپنداره حرفه‌ای دانش‌آموختگان کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی: مطالعه اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 22(1), 46-54.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0503
dc.identifier.issn2383-322X
dc.identifier.urihttp://nastinfo.nlai.ir/article_172.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161462
dc.description.abstract<span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">هدف</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">: این پژوهش درپی آن است که بداند گرایش مشاهده شده درکتابخانه­های ایران مبنی بر تمرکز متخصصان در خدمات فنی تا چه حد برآمده از گرایش درونی خود آنهاست. شناسائی این گرایش را پژوهش حاضر در قالب شناسائی خودپنداره حرفه­ای دانش­آموختگان کارشناسی کتابداری دنبال کرده است</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">.</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"></span> <span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">روش گردآوری و تحلیل داده­ها:</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"> برای این تحقیق از روش گراندد تئوری</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> (نظریه زمینه­ای)</span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA"> و برای گردآوری داده­ها از مصاحبه نیمه­ساختار­یافته و برای تحلیل داده­ها از روش مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینه­ای استراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. مصاحبه­شوندگان20 نفر دانشجوی کارشناسی درآستانه فارغ­التحصیل شدن (پایان ترم آخر) بوده­اند.</span> <span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">یافته­ها: </span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">خودپنداره حرفه­ای دانش­آموختگان کارشناسی کتابداری دارای سه بُعد احساسات فردی، منزلت اجتماعی و تصور از حرفه است. دانش­آموختگان شرکت­کننده در مطالعه درحین تحصیل به رشته خود علاقه­مند می­شده­اند و دید مثبت­تری نسبت به زمان آغاز دانشجوئی به آن پیدا کرده­اند. آنها از ناشناخته بودن حرفه در جامعه و فقدان جایگاه اجتماعی آن گلایه دارند. پندار ایشان از حرفه متشکل از پندارشان از کتابداری و پندارشان از خودشان به­عنوان کتابدار است. آنها رشته­شان را خدمت­مدار می­دانند اما تخصص­های مختلفی برای خدمت در خود می­بیینند عده­ای تخصص خود را خدمات فنی می­دانند و آن رامهم­تر تلقی می­کنند، و برخی خدمات عمومی و مستقیم را مهم تلقی می­کنند. پژوهش و مدیریت دو بُعد دیگر از تخصص حرفه­ای است که آنها برای کتابداری بیان می­کنند. </span> <span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; mso-ansi-font-weight: normal; mso-bidi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">نتیجه­گیری: </span><span style="color: black; font-family: 'B Badr'; font-size: 12pt; font-weight: normal; mso-ansi-font-weight: bold;" lang="AR-SA">شرکت­کنندگان در پژوهش به کتابداری علاقه­مندند اما نگران جایگاه اجتماعی و ناشناخته بودن آن در جامعه هستند. آنها رشته خود را خدمت­مدار می­بینند اما گرایش بیشتری به اشتغال به خدمات فنی و اطلاع­رسانی تخصصی دارند.</span>fa_IR
dc.format.extent148
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of Islamic Republic of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofNational Studies on Librarianship and Information Organizationen_US
dc.subjectخودپنداره حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectدانش‌آموختگان کارشناسی کتابداریfa_IR
dc.subjectخودپندارهfa_IR
dc.subjectگراندد تئوریfa_IR
dc.titleخودپنداره حرفه‌ای دانش‌آموختگان کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی: مطالعه اکتشافیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آبادfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage46
dc.citation.epage54


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد