• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیرحالات خُلقی کتابداران مرجع و امانت بر میزان رضایت در کتابخانه‌های دانشگاهی

    (ندگان)پدیدآور
    فرهودی, فائزهباقری, منصوره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    313.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر حالات روحی کتابداران دانشگاهی میز مرجع و امانت  بر میزان رضایت مراجعان از خدمات آنهاست.روش/ رویکرد پژوهش: روش انجام این پژوهش پیمایشی است. جهت بررسی تأثیر عوامل روحی کتابداران، از پرسشنامه شخصیت‌سنج چند‌وجهی مینه‌سوتا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 40 نفر از کتابداران بخش مرجع و بخش امانت کتابخانه‌های مرکزی10 دانشگاه دولتی شهر تهران تشکیل می‌دهند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شیوه‌های آمار توصیفی (میانگین، واریانس، درصد، انحراف‌معیار) و آمار استنباطی (همبستگی) استفاده شده است.یافته¬ها: این پژوهش به این نتیجه رسیده است که از بین تمام مقیاس‌های MMPI ، دو مقیاس افسردگی و پسیکاستنی (اضطراب)، رابطه معناداری با متغیر میزان رضایت مراجعان از چگونگی ارائه خدمات و کیفیت کار کتابداران دارد، که این رابطه معکوس است؛ بدین‌معنی که هر چه مقیاس‌های افسردگی و اضطراب در کتابداران افزایش می‌یابد، میزان رضایت مراجعان کاهش می‌یابد و بالعکس.نتیجه‌گیری: کتابدارانی که بیشتر ساعات کاری خود را در ارتباط با مراجعان مختلف می‌گذرانند، به حالات روحی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این میان مدیران کتابخانه‌ها تأثیر بسیار زیادی می‌توانند در ایجاد و حفظ شادابی و نشاط در کارمندان خود داشته باشند. مدیران با فراهم آوردن شرایط مناسب کاری می­توانند شرایط روحی مناسبی را برای کارمندان خود در کتابخانه ایجاد نمایند که این امر در بلندمدت باعث افزایش میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابداران خواهد شد.
    کلید واژگان
    حالات روحی
    رضایتمندی مراجعان
    کتابخانه دانشگاهی
    کیفیت خدمات

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2011-05-22
    1390-03-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ مدرس دانشگاه پیام نور مرکز تهران
    استادیار دانشگاه الزهراء (س)

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_171.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161461

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب