صد شغل برای کتابداران: پستهای سازمانی نوین در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
(ندگان)پدیدآور
منصوریان, یزداننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی (آی.سی.تی.) بر بازار کار کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است. این مقاله به معرفی فرصتهای شغلی تازهای در حرفه کتابداری میپردازد، که در آگهیهای استخدام مرتبط به این رشته منعکس شدهاند.
روش/رویکرد پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن تحلیل محتواست. در یک نمونهگیری هدفمند 100 آگهی شغلی مربوط به کتابداران انتخاب و تحلیل شدهاند. نمونه حاصل برگزیدهای از فرصتهای شغلی کتابداران در دانشگاهها و مراکز علمی کشورهای انگلیسی زبان است که از طریق شبکه وب قابل دسترسی بوده است.
یافتهها:مشاغل بررسی شده در این پژوهش به 7 گروه تقسیم شده و نمونههایی از هر گروه معرفی شدهاند. این گروهها عبارتاند از: پُستهای/مشاغل حرفهای سنتی و مرسوم در کتابداری (16 مورد)، پستهای جدید مرتبط با فناوریهای نوین (23 مورد)، پستهای آموزشی (13 مورد)، پستهای پژوهشی (8 مورد)، پستهای ویژه کتابداری موضوعی (20 مورد)، پستهای مربوط به خدمات ویژه کتابخانهها (14 مورد)، و پستهای مربوط به منابع اطلاعاتی خاص (6 مورد).
نتیجهگیری: گسترش فناوریهای نوین تأثیر مثبتی بر بازار کار کتابداری گذاشته و از این رهگذر فرصتهای تازهای در اختیار متخصصان این رشته قرار گرفته است. همچنین، دامنه مشاغلی که کتابداران در اختیار دارند، از وسعتی به مراتب بیش از گذشته برخوردار است. علاوهبراین، با معرفی پستهای سازمانی جدید، مشاغل معمول و سنتی کتابداران از بازار کار این حرفه حذف نشده و همچنان فعالیتهای گذشته آنان در کنار عرصههای جدید در جریان است.
کلید واژگان
بازار کار کتابداریفرصتهای شغلی
پستهای سازمانی کتابداران
کارآفرینی در کتابداری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت معلم تهرانشاپا
2252-05032383-322X




