اضطراب پژوهش و دلایل بروز آن در پژوهشگران و اعضای هیئت علمی دانشگاهها: بررسی متون
(ندگان)پدیدآور
عرفانمنش, محمدامیندیدهگاه, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اضطراب پژوهش بهعنوان یکی از شایعترین عوامل اضطرابزا و موانع پژوهش و تولید علم در محیطهای آموزشی معرفی و عوامل مؤثر بر ایجاد، افزایش و توصیههای صاحبنظران را برای مهار و کاهش آن، توضیح داده است.
روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل ادبیات
یافتهها: عواملی مانند ویژگیهای شخصی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، مهارتهای پژوهشی آنها و جو حاکم بر محیطهای علمی و دانشگاهی، میتواند بر میزان اضطراب پژوهشی آنها تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر عواملی مانند مهارت در روشهای تحقیق و پژوهش، مهارت در ریاضیات و آمار، سواد رایانهای، اینترنتی و کتابخانهای، حمایتهای مالی و سازمانی، مهارتهای مدیریت اضطراب و مدیریت زمان میتوانند در کاهش میزان اضطراب پژوهش و افزایش کمیّت و کیفیت تولیدات علمی مؤثر واقع شوند.
نتیجهگیری: بررسی و شناسایی عوامل بازدارنده فعالیتهای پژوهشی از جمله اضطراب پژوهش، میتواند راهگشای رشد کمّی و کیفی تولیدات علمی پژوهشگران کشور باشد.
کلید واژگان
اضطراب پژوهشتولید علم
اضطراب کتابخانهای
اضطراب پژوهش کتابخانهای
اعضای هیئت علمی
پژوهشگران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
پژوهشگر بخش علم اطلاعات، دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه مالایا، مالزیدانشجوی دکتری گروه پژوهشی سایبرمتریک آماری دانشگاه ولورهمپتون، انگلستان
شاپا
2252-05032383-322X




