اخلاق اطلاعات در محیط دیجیتال
(ندگان)پدیدآور
نوری, سولمازشاهشجاعی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف:. گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییرات بسیاری در وضعیت دسترسی به اطلاعات ایجاد کرده است. بهمنظور آشنایی کاربران با مقتضیات و خصوصیات جامعه اطلاعاتی جدید و آگاهی از ضوابط و موازین اخلاقی آن درصدد برآمدیم تا با معرفی اصول و موازین اخلاقی جامعه اطلاعاتی کتابداران و معضلات آن، کاربران جامعه اطلاعاتی را به رعایت آنها ترغیب کنیم.روش/ رویکرد پژوهش: بررسی و تحلیل ادبیات تخصصی و مصاحبه با کتابداران کتابخانههای پژوهشی موجود در تهران و بررسی نظریات موجود و عرفیات جامعه صورت گرفته است.یافتهها: حق مؤلف، امنیت اطلاعات، آزادی اطلاعات، حریم خصوصی، سانسور اطلاعات، روزآمدی اطلاعات، و اعتبار و صحت اطلاعات بهعنوان شاخصهای اخلاق اطلاعات معرفی شدهاند.نتیجهگیری: قوانین و ضوابط، جزئی از اخلاق اطلاعات محسوب می¬شوند که در محیط دیجیتال تأثیرگذارند. باتوجه به دادههای پژوهش حاضر درباره ضوابط و قوانین اخلاق اطلاعات در محیط دیجیتال، به این نتیجه میرسیم که پیش از بهکارگیری این ضوابط در محیط دیجیتال باید آنها را شناخت تا در انجام آن دقت بیشتر و هزینه کمتری صرف شود.
کلید واژگان
فناوری اطلاعاتمحیط دیجیتال
اخلاق اطلاعات
آزادی اطلاعات
سانسور
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهراناستادیار مرکز تحقیقات روستایی وزارت جهاد کشاورزی
شاپا
2252-05032383-322X




