• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 24, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 24, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    وضعیت اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آموزه‌‌های فرهنگ اسلامی

    (ندگان)پدیدآور
    حریری, نجلاحق‌جو, مرال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    247.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: شناسایی وضعیت اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آموزه‌‌های فرهنگ اسلامی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی، و جامعه آماری شامل دو گروهِ کارکنان و ارباب رجوع بود. جامعه کارکنان شامل 50 نفر کارکنانِ 7 بخش از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است که با ارباب رجوع ارتباط مستقیم دارند و از این تعداد، 41 نفر به پرسشنامه‌‌های کارکنان پاسخ دادند. جامعه آماری ارباب رجوع را 1336 ارباب رجوع در 7 بخش کتابخانه ملی شکل داده‌اند. باتوجه به حجم بالای جامعه ارباب رجوع و با درنظرگرفتن بخش‌‌های کتابخانه به‌‌عنوان طبقات، انتخاب اعضای نمونه به‌‌صورت تصادفی طبقه‌ای غیرنسبتی انجام شده است. تعداد نمونه آماری از بین جامعه ارباب رجوع 300 نفر بود که از این تعداد، 261 نفر به پرسشنامه‌‌ها پاسخ دادند. گردآوری داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه محقق‌ساخته انجام شده است. پرسشنامه ارباب‌رجوع، نحوه اجرای طرح تکریم ارباب‌رجوع را در 4 بُعد، و پرسشنامه کارکنان، نحوه اجرای طرح را در 5 بُعد مورد سنجش قرار داده است. یافته‌ها: میانگین همه ابعاد طرح تکریم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به‌‌جز بُعد «نظرسنجی از مردم» از حد متوسط بالاتر است. بیشترین میانگین‌‌ها به‌‌ترتیب مربوط به ابعاد «تدوین منشور اخلاقی سازمان در ارتباط با مردم»،  و «شفاف‌‌سازی و مستندسازی نحوه ارائه خدمات به ارباب‌رجوع» است. نتیجه‌گیری: یافته‌‌های پژوهش در مورد ابعاد مختلف طرح تکریم ارباب رجوع در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که این طرح در بیشتر ابعاد در سازمان مذکور با موفقیت نسبی و در حد بالاتر از متوسط اجرا می‌شود.سازمان به‌‌ویژه در موردبُعد منشور اخلاقی که از مهم‌‌ترین ابعاد تکریم ارباب رجوع است و برخی از مؤلفه‌‌های آن مستقیماً برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگ اسلامی است، به‌نحو شایسته‌ای عمل کرده است.
    کلید واژگان
    آموزه‌های دینی
    تکریم ارباب رجوع
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    کارکنان
    فرهنگ اسلامی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-11-22
    1392-09-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_67.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161365

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب