• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی زمینه‌یابی ارائه خدمات کتابخانه‌ای به‌وسیله تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

    (ندگان)پدیدآور
    علوی‌فر, بی‌بی سکینهشریف‌مقدم, هادی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    337.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر نخست به بررسی انواع خدمات کتابخانه‌ای قابل ارائه به‌وسیله تلفن همراه می‌پردازد تا با شناخت خدمات تلفن همراه و نظرسنجی از جامعه استفاده‌‌کننده (اعضا کتابخانه مرکزی) هدف از انجام این پژوهش را که بررسی زمینه‌یابی ارائه خدمات کتابخانه‌ای با تلفن همراه در کتابخانه مرکزی آستان قدس است، محقق کند. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات را پرسشنامه نظرسنجی و مصاحبه تشکیل داده است. در پرسشنامه محقق‌ساخته، پیمایش کاربران صورت گرفت و میزان مقبولیت ارائه انواع خدمات کتابخانه‌ای با تلفن همراه بررسی شد. این پرسشنامه بین384 نفر از اعضای کتابخانه و به‌صورت تصادفی توزیع و درنهایت 325 پرسشنامه دریافت شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، میانگین و... استفاده شد. نتایج حاصل از انجام مصاحبه با کارمندان اداره فناوری اطلاعات سازمان که از 65 سؤال تشکیل شده بود، با تلفیق نظرات و مقایسه تقاضای پاسخ‌گویان برای اولویت استفاده از خدمات تلفن همراه نظیر تازه‌های کتاب، بارگذاری فایل‌های الکترونیکی، امکانات شارژ مالی پژوهش را به هدف خود نزدیک کرد. یافته‌ها: طبق یافته‌های پژوهش، کاربران کتابخانه با ارائه انواع خدمات تلفن همراه موافق‌اند. باتوجه به اینکه 93 درصد خدمات پیشنهادشده در پرسشنامه از میزان مقبولیت بالای60 درصد در بین پاسخ‌‌دهندگان برخوردار بوده است، ضرورت دارد که تمام خدمات پیشنهادی در کتابخانه پیاده‌سازی شود. از میان خدمات پیشنهادی، آگاهی‌‌رسانی از کتاب‌ها و منابع جدید کتابخانه به اعضا از طریق پیامک با 86 درصد دارای بالاترین میزان مقبولیت است. پس از آن، خدمات اشاعه گزیده‌‌ اطلاعات با82 درصد در اولویت دوم قرار دارد. برخی از خدمات پیام کوتاه و ارسال بلوتوث به‌تازگی راه‌‌اندازی شده است. امکان ارائه سایت بهینه‌شده برای تلفن همراه باتوجه به کارآیی ویژه، بهتر است به متخصصان کامپیوتر یا شرکت‌های تهیه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای واگذار شود. نتیجه‌‌گیری: لازم است کتابخانه‌های ایران از امکانات و توانمندی‌های منحصربه‌فرد تلفن همراه برای ارائه خدمات کتابخانه در عصر جدید استفاده کنند.
    کلید واژگان
    تلفن همراه
    خدمات کتابخانه‌‌ای تلفن همراه
    کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
    National Library and Archives of Islamic Republic of Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی کتابخانه آستان قدس
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام نور مشهد

    شاپا
    2252-0503
    2383-322X
    URI
    http://nastinfo.nlai.ir/article_14.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161330

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب