نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفقلی‌نژاد, اعظمfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, فرنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:43:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:43:28Z
dc.date.available1399-07-08T23:43:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:43:28Z
dc.date.issued2019-07-23en_US
dc.date.issued1398-05-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-28en_US
dc.date.submitted1398-06-06fa_IR
dc.identifier.citationنجفقلی‌نژاد, اعظم, محمدی, فرناز. (1398). میزان مطابقت میزهای مرجع و اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران با شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای خدمت. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 30(2), 112-128. doi: 10.30484/nastinfo.2019.2138.1815fa_IR
dc.identifier.issn2252-0503
dc.identifier.issn2383-322X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2019.2138.1815
dc.identifier.urihttp://nastinfo.nlai.ir/article_2335.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161070
dc.description.abstract<strong>هدف</strong>: شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای خدمت‌رسانی و میزان مطابقت میزهای خدمت کتابخانه ملی ایران با این شاخص‌ها.<br /> <strong>روش‌شناسی</strong>: پژوهش حاضر در دو مرحله انجام شد. مرحله اول، استخراج شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای خدمت به‌روش کتابخانه‌ای و مرحله دوم، به‌روش پیمایشی با بهره‌گیری از پرسشنامه انجام شد.<br /> <strong>یافته‌ها</strong>: شاخص‌های استخراج‌شده، طی مرحله اول پژوهش عبارت بودند از: ‌دسترس‌پذیری‌ و رؤیت‌پذیری، متمایز و مشخص‌بودن بخش‌های مرجع و اطلاع‌رسانی (قابلیت تشخیص برای کاربر و متمایزبودن کارکنان آن)، جایگاه مناسب میزهای اطلاع‌رسانی، مأنوس‌بودن نام بخش‌های اطلاع‌رسانی با ادبیات رایج کاربران (توجه به تفاوت واژه‌شناسی کتابداران با کاربران)، دستیابی زودهنگام کاربران به اهداف خود (روزآمدی اطلاعات، تازگی محیط، علایم و نشانه‌های دقیق هدایت‌کننده، و ابزارهای خودگردان)، علاقه‌مندی کتابداران و اشتیاق به رجوع مراجعان، فضای راحت و دلپذیر (کارآزمودگی کارکنان و محیط دلپذیر و پذیرا)، کمک در نقطه نیاز (ارائه خدمات مرجع سیار)، و بازاریابی خدمات و برندسازی.<br /> <strong>نتیجه‌گیری</strong>: با استناد به مقدار آزمون تی (437/0) و معنا‌داری آن (66/0)، بین میانگین واقعی و میانگین مورد انتظار با این شاخص‌ها تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌عبارتی، شرایط فعلی میزهای خدمت با شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای مرجع و اطلاع‌رسانی مطابقت دارد. ازنظر اولویت‌بندی شاخص‌ها، با استناد به مقدار آزمون فریدمن (71/41) و معنا‌داری آن (01/0)، بین شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای مرجع و اطلاع‌رسانی تفاوت معناداری گزارش شد. شاخص «متمایز و مشخص‌بودن میز خدمات‌رسانی» (با میانگین 71/6) بالاترین و «علائم و نشانه‌های دقیق هدایت‌کننده مراجعه‌کننده به سمت میز» (با میانگین 24/3) کمترین میانگین را به خود اختصاص داد.fa_IR
dc.format.extent462
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherNational Library and Archives of Islamic Republic of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofNational Studies on Librarianship and Information Organizationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30484/nastinfo.2019.2138.1815
dc.subjectشاخص طراحیfa_IR
dc.subjectمیز مرجعfa_IR
dc.subjectمیز اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.subjectکتابدار مرجعfa_IR
dc.subjectمیز خدمتfa_IR
dc.subjectکتابخانه ملی ایرانfa_IR
dc.titleمیزان مطابقت میزهای مرجع و اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی ایران با شاخص‌های تأثیرگذار بر عملکرد میزهای خدمتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ رئیس گروه خدمات ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage112
dc.citation.epage128


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد