نقش کتابخانههای عمومی و دانشگاهی در ترویج و اشاعه خدمات کارآفرینی: مرور نظاممند
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, راضیهسیفی, لیلینوع مدرک
Textمروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: کارآفرینی در کتابخانههای عمومی و دانشگاهی میتواند فرصتهای جدیدی را برای کتابداران فراهم کند تا از مزایای ناشی از آن برای توسعه خدمات و رشد همهجانبه کتابخانهها بهرهمند شوند. هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر پژوهشهای کارآفرینی بهمنظور شناسایی نقش کتابخانههای عمومی و دانشگاهی در ترویج و اشاعه خدمات کارآفرینی و پیبردن به خلأ پژوهشی موجود برای انجام پژوهشهای آتی است. روش: روش پژوهش مرور نظاممند است. بدین منظور، پژوهشهای مرتبط در 10 پایگاه ملی و بینالمللی در بازه زمانی 1987 تا 2018 جستجو و شناسایی شد. تعداد 63 مورد از مرتبطترین آنها برای پژوهش حاضر استفاده شد. یافتهها: پژوهشهای ملی بررسیشده در این مرور نظاممند با رویکرد کمّی (74/31) با استفاده از پرسشنامه و پژوهشهای بینالمللی با رویکرد کیفی (79/50) و ترکیبی (43/17) با استفاده از مصاحبه و نظرسنجی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که کتابخانهها در تقویت و توسعه خدمات و محصولات، آموزش کارآفرینی، شبکهسازی و حمایت از نیازهای کارآفرینان، راهاندازی بنگاههای کسبوکار، جذب سرمایه و بودجه و ایجاد فرهنگ کارآفرینی با استفاده از نوآوری و خلاقیت به ترویج و اشاعه خدمات کارآفرینی پرداختند. نتیجهگیری: مطالعه نظاممند پژوهشهای انجامشده در زمینه کارآفرینی نشان میدهد این حوزه نیازمند انجام پژوهشهای کاربردی بیشتر در کتابخانههاست؛ بهطوریکه محصول نهایی این پژوهشها میتواند ارتقای کیفی خدمات ارزشآفرینی و بهتبع آن کسب سود و منافع تجاری و اقتصادی را در کتابخانهها دربرداشته باشد.
کلید واژگان
خدمات کارآفرینیاشاعه
کتابخانههای دانشگاهی
کتابخانههای عمومی
مرور نظاممند
بازاریابی اطلاعات
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجنداستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه بیرجند
شاپا
2252-05032383-322X




