دوره 19, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقش معنویت در تغییر رفتار افراد وابسته به اینترنت از طریق گفتگوی رایانهای
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)امروزه، مزایای معنویت در سلامت روانی بهطور فزایندهای مورد توجه روانپزشکان قرار گرفته است. تحقیقات متعدد، اثرات مثبت روحی – روانی مراقبه، نیایش، و دعا را در سازگاری اجتماعی ...
-
بازتعریف فضای کتابخانه: امکان همزیستی کتاب، رایانه و کاربران
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)در طراحی کتابخانه، فضای لازم برای مجموعهها و رایانهها، باید بهتر از گذشته درنظر گرفته شود. در این مقاله، راهبردهای هماهنگسازی فرآوردههای رقمی (دیجیتال) و چاپی، براساس نیاز مراجعهکنندگان مورد بحث قرار میگیرد. راهکارهای ...
-
ویژگیهای کتابداران شاغل در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز و بررسی رابطه میزان برونگرایی کتابداران با میزان خشنودی شغلی آنان
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای کتابداران شاغل در بخش مرجع کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است. پژوهشگران درصدد بودند تا رابطه میزان برونگرایی کتابدران را با میزان خشنودی شغلی آنان بررسی ...
-
وبسنجی: تفاوتها و شباهتهای آن با علمسنجی، اطلاعسنجی و کتابسنجی
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)کثرت تولید متون علمی، بهویژه پس از جنگ جهانی دوم، مسئله سنجش و اندازهگیری انتشارات علمی را با مشکل روبهرو کرد؛ بهطوری که ارزیابی انتشارات علمی از طریق داوری، اگر نگوییم غیرممکن شد، بهصورت مسئلهای دشوار نمود پیدا کرد. ...
-
پیادهسازی پایگاه اطلاعاتی چکیده انگلیسی مقالات فارسی در کتابخانه منطقهای علوم و فناوری شیراز
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)
-
وجین در محیطهای الکترونیکی
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)وجین فرایندی برنامهریزی شده است که اهمیت بسزایی در فرایند مجموعهسازی دارد. این مقاله، با تأکید بر چندین معیار جدید برای وجین منابع الکترونیکی، ضرورت انجام وجین را در محیط جدید منابع الکترونیکی، مورد بررسی قرار میدهد. ...
-
مدیریت مؤثر نقاط دسترسی برای سازماندهی اطلاعات در فهرستهای رایانهای: بازنگری در مبانی نظری و مروری بر الگوهای مفهومی
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)نقاط دسترسی، از جمله عناصر مهم اطلاعاتی در پیشینههای کتابشناختی بهشمار میآیند. بسیاری از مشکلات کنونی فهرستهای پیوسته، ناشی از ضعف مدیریتی آنها در استفاده از کارکردها و قابلیتهای پیشینههای کتابشناختی است. در فهرست ...
-
مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی و رابطه متقابل آنها در محیط کسب و کار
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)هدف این مقاله، در وهله اول و بهعنوان پیشنیاز، تلاش برای شفاف کردن مرز میان اطلاعات و دانش و به تبع آن، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش است؛ آنگاه کوشش برای تبیین رابطه متقابل میان سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش، بهمنظور بهبود ...
-
مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)این تحقیق، درصدد است تا میزان شناخت و استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را نسبت به مقالات موجود در شبکه وب مورد بررسی قرار دهد. تعیین دلایلی که آن دسته از استادان نمیتوانند از این منابع و مقالات استفاده کنند، از دیگر ...
-
نرمافزارهای متن باز و فرصتهای نو برای کتابداران ایران
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)در سالهای اخیر، حرکتهای درخور توجهی در جهان برای طراحی و بهرهگیری از نرمافزارهای متن باز در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی آغاز شده است و کتابخانههای زیادی، حتی در کشورهای پیشرفته، با توجه به مزیتها و قابلیتهای اینگونه ...
-
بررسی گرایش موضوعی مقالات دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی (داکا)، اثری دوجلدی است که با تلاش جمعی از پژوهشگران، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در 1381 (ج اول) و 1385 (ج دوم) منتشر شده است. پژوهش حاضر، با بررسی این اثر، سعی در تشخیص گرایش موضعی ...
-
الگوریتم بازیابی و رتبهبندی اطلاعات در موتور جستجوی گوگل
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)هدف اساسی این مقاله، تبیین نحوه عمل موتور جستجوی گوگل در رتبهبندی اطلاعات بازیابی شده است و بدین منظور، الگوریتم (خوارزمی) موتور جستجوی گوگل را در بازیابی و رتبهبندی اطلاعات بررسی میکند. در بخش اول – که
-
بررسی میزان رضایت اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز از پایگاههای پیوسته
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)در این پژوهش، به بررسی رضایت اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز از چهار پایگاه اطلاعاتی الزویر، ساینس دایرکت، ابسکو و پروکووئست، همچنین رضایت آنها از نحوه دستیابی به پایگاههای نامبرده پرداخته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار ...
-
کاربرد مدیریت راهبردی در کتابخانه
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)مدیریت راهبردی، فعالیت گسترده سازمانی است که شامل ایجاد و اجرای راهبرد میشود. این شیوه مدیریت، خواستار توانایی برای هدایت سازمان بهعنوان یک کلیت، از طریق تغییرات راهبردی در شرایط پیچیده و تردیدآمیز است. در کتابخانه، وظیفه ...
-
لزوم و اهمیت وجود و اشاعه بیانیه رسالت در وبگاه کتابخانههای دانشگاهی: بررسی مقایسهای وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و کتابخانههای دانشگاهی عضو ARL
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)بیانیههای رسالت، یکی از رایجترین ابزارهای مدیریتی در کتابخانهها بهشمار میروند. این ابزار، بیانکننده اهداف و چشماندازهای کتابخانه هستند و در نتیجه، تأثیری مستقیم بر محتوای وبگاههای کتابخانهای میگذارند. این مقاله، ...
-
بازاریابی خدمات و محصولات اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی
(سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2008-08-22)در روشهای نوین مدیریت، بازاریابی، یکی از اساسیترین ارکان برنامههای بازرگانی سازمانها محسوب میشود. همچنین، تفاوت سازمانها را در رسیدن به اهداف خود؛ باید در چگونگی بازاریابی آنها جستجو کرد. با جستجو در دلایل انجام ...



